Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
liedaktör och utgifvare: FRANS J. HUSS.
Expedition: Hötorget 6, 1 tr. upp öfv. gård.
Stockholm don 15 November 1888.
Pris: Helt ar 5 kr., Lösn:r 25 öre.
Bilagan I: 75 öre, II: 50 öre.
Gina Oselio.
||en 10:de december år 1879 debute-
‘sgii rade på vår kgl. opera en ung norsk
sångerska, som då för första gången
beträdde scenen, i Donizettis »Leonora»,
hvars titelrol hon utförde. Den unga
sångerskan, Ingeborg As, hade dess
förinnan i några år idkat sångstudier
för vår utmärkta operaartist fru
Fredrika Stenhammar, och redan hennes
första sceniska uppträdande ingaf
goda förhoppningar om en mindre vanlig
framgång på konstnärsbanan. Med en
präktig röst förenade sig
här omisskänliga
dramatiska anlag, en
intelligens och energi, som
lofvade det bästa för
framtiden och hänvisade
henne till en större
konstnärlig verksamhet, än
livad här kunde
erbjudas henne. Lärarinnans
sista ord till eleven
sä-ges också ha varit dessa:
»Tänk aldrig på att lefva
häruppe i våra
inskränkta förhållanden! Res ut,
ty det är min
öfverty-gelse att du skall bli
verldsberömd!»
På sångerskans debut
följde ett års
engagement härstädes,
hvar-under hon gjorde vackra
framsteg och förvärfvade
sig mycken sympati hos
publiken, som nog ännu
har i minne hennes
Simone i »Jean från
Ni-velle,» Zinka i >
Karpa-tliemas ros»,
Bergadrott-ningen i »Den
bergtag-na», Amneris i »Aida»,
»Azucena i
»Trubaduren», Ortrud i
»Lohen-grin». Den unga
konst-närinnans håg drog henne
emellertid snart ut i den stora
konst-verlden; hon följde sin lärarinnas råd
och styrde nu kosan till Paris
samtidigt med den unga svenska sångerskan
fröken Gina Sommelius, som också
försökt sig vid vår opera. Fru Marchesi
öfvertog här utvecklingen af de
nordiska sångerskornas utbildning, och om
hösten 1882 hade de afslutat sina
studier i Paris och erhöllo straxt derefter
engagement i Italien. I början af
.1883 kunde vi i denna tidning omtala
att fröken As med lysande framgång
— den 8 jan. — debuterat i Padua
såsom Azucena i »Il Trovatore ». Ettbref
Gina Oseiio.
om denna debut karakteriserar denna
och henne sjelf så väl, att vi ej kunna
underlåta att anföra derur följande:
»Född bland fjordarnes is» — heter
det — »har dock den unga
konstnä-rinnan i sina ådror ’Le fen sacré’. På
debutaftonen var hon synbart besvärad
och gaf ej allt hvad hon egde, men
ni skulle på repetitionen sett henne
hängifva sig åt passionens alla
våldsamheter, med otålighet eggande
kori-stemas allt för utpreglade tröghet,
rycka upp dem såsom en sannskyldig,
energisk scenisk instruktör. ■— Med ett
ord en fullkomligt sydländsk natur,
fysiologi och latitud till
trots. — Konstatera
denna förmåga af sann
artistisk sentiment, så
torde vi ha gifvit henne
de amplaste loford, som
kunna egnas henne i
konstens hemland. Väl
var det första gången i
Italien hon gick i elden,
men det oaktadt kar
denna sällspordt
intelligenta unga qvinna
presterat en fullkomligt
individuel tolkning af
rollen. Hon var icke
någon af de vanliga [-’chokoladfigur-Azucenor-na;’-]
{+’chokoladfigur-Azucenor-
na;’+} nej hon hade
släppt till något af egen
fatabur, en anstrykning
af poesi, en doft af
idealet». Gina Oselio —
det konstnärsnamn hvari
hon nu utbytte sitt
nordiska med dess för
syd-länningen främmande
klang — väckte nu
flerstädes i Italien stor
uppmärksamhet och gjorde
lycka öfverallt hvar hon
lät höra sig. Så i
Florens, der hon samma år
uppträdde som Casilda
i Marcliettis * Ruy Bias»,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>