- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 9 (1889) /
41

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dock ingalunda frånkännas detsamma.
Vid återhörandet af herr Dre}’schock
å de konserter, hvari han senast låtit
höra sig, en symfonikonsert och två
egna, har man fått konstatera samma
goda egenskaper, och hans flärdfria,
gedigna spel ställer honom i en 8n
bättre dager straxt efter åhörandet af
en berömd pianovirtuos, som — med
all respekt för hans stora talang — i
det hänseendet icke fullt tillfredsställde
oss. En särskild konst,
som ej är så allmän
hos våra pianister,
den att smakfullt
sköta basen och venstra
handen synes herr
Dreyschock kunna
berömma sig af.

Felix Dreyschock är
född i Leipzig 1860
d. Ä7/i-i. Hans
föräldrar voro i
konst-verlden bekanta
personligheter; fadern var
Raimund Dreyschock
violinist, i 18 år
konsertmästare vid
Cfe-vandhanskonserterna
och
konservatorielära-re i Leipzig (f 1860),
modern, född
Elisabeth Nose (f. 1832),
konsertsångerska.
Efter sin mans död
flyttade hon med sin unge
son till Berlin, dit
hon också
öfverflytta-de sitt två år förut
i Leipzig grundade
sånginstitut. Oktadt
det redan tidigt
märktes omisskänliga
anlag för musik hos den
lille Felix, blef dock
ej något beslut fattad t
om att låta honom gå
mnsikvägen, och han
erhöll derför endast
nödtorftig musikun-

Felix Dreyschock.

Jp^amnet Dreyschock är sedan
gam-»rpr malt bekant hos oss från den tid
då i slutet, af femtio- och början af
sextiotalet den eminente pianisten
Alexander Dreyschock konserterade här i
hufvndstaden, hvarjemte dennes talrika
salongskompositioner på sin tid voro
mycket i smaken hos vår musikälskaede
publik. Det är nu
jemt tjugu år sedan
han gick ur tiden.

Men namnet lefver
åter upp bland
pianots hjeltar genom
hans brorson, Felix
Dreyschock, den unge
pianovirtuosen och
komponisten, som
nyligen konserterat här,
och hvars bild
illustrerar dagens
nummer.

Vi hafva ännu i
friskt minne
violinmästaren Saurets
andra besök i Stockholm
för tre år sedan,
samtidigt med bröderna
Ysayes. Herr Sauret
hade då i sällskap
med sig den unge
pianisten Felix
Dreyschock, förut okänd
för oss, hvilken då
väckte stora
sympatier såväl för sitt
utmärkta ackompagne-ment, som gedigna
och konstnärliga
solospel och icke minst
för sin
kompositions-talang, hvilken på ett
högst fördelaktigt sätt
trädde i dagen
förnämligast genom hans
Ess dur-konsert,
vittnande om grundliga

studier och rik fantasi, men äfven
genom hans mindre arbeten, en Gavotte
och Tarantella, som han då lät höra.
Allmänna omdömet om den unge
konstnären var då att hans spel utmärkte
sig lika mycket för teknisk
fulländning som klarhet och precision, fritt
från allt effektsökeri men
karakterise-radt af sann uppfattning. Man
saknade väl passionens glöd i föredraget
men känsla och finess i uttrycket kunde

Felix Dreyschock.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:58:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1889/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free