- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 13 (1893) /
89

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 12. Redaklör och utgifvare: fRANS J. jH U SS. NORDISKT MUSIKBLAD. Pris: Helt år 5 kr. — Lösnummer 25 öre.
Expedition: Olofsgatan 1 (Hötorget 6), 1 tr. ö. g. Stockholm den 9 Juni 1893. Annonspris: 10 öre petitraden (15 öre uti.)

dag vid medlet af sistlidne mars
a ’ månad meddelade Helsingfors’
morgontidningar helt oförberedt, att Svenska
Teaterns publik vid aftonens
föreställning af Ett silfverbröllop blefve i
tillfälle att närvara vid ett
konstnärsjubi-lsum. Teaterns doyenne,

fru Lydia Molander, inne- ______________

hafvarinnan af fru Selbt/s r
roll, firade nämligen
samma dag sitt silfverbröllop
med den dramatiska
konsten.

Dylika tilldragelser
grundade på mer eller
mindre apokryfiska
beräkningar och data, höra
visserligen ej till
sällsyntheterna inom
nordens teaterlif, och vi
äga berömda artister,
som åtminstone en gång
hvarje lastrum genom
minnesfester och
afskeds-recetter bereda både
publiken och sig sjelfva
små angenäma
högtidligheter. Men de föregås
vanligen af dundrande
reklamer, upprop och
biografier — för att ej
säga nekrologer. Och
det väckte derföre
närmast uppmärksamhet, att
så ej skett i detta
fall.

Dagen var dock
tillräckligt lång för att
hinna samla fru
Molanders vänner, och
aftonen skänkte äfven henne
i form af bifall, blommor
och lager rika bevis på
det erkännande och den
sympati, som hennes
vackra koust förskaffat

Lydia Molander,

född Wessler.

henne från publikens, hennes kamraters
och teaterdirektionens sida.

Fröken Lydia Wessler debuterade
1808 i sin födelsestad Gefle, der den
på sin tid bekante teaterdirektör
Schwartz för tillfället bromsat sin
tespis-kärra och planterat konstens fana. Han
kunde ej bättre begära än att för

J Äw

Lydia Molander.

publiken få presentera en ung dam
ur en af stadens borgarfamiljer, och då
hennes debut såsom »skatten bakom
spisen» slog öfver förväntan väl ut,
förmådde den fintlige direktören sin unga
adept till ett gästspel i Falun, der man
ditintills varit van att tränga ända till
jordens innandömen för att söka skatter,
dem tit. Schwartz nu erbjöd sig att
gräfva fram bakom den husliga härden.

Ett Gefleblad från
dagen efter den, då fröken
\ Wessler snart sagdt
direkt från
barnkammaren begaf sig upp på de
tiljor, som för framtiden
skulle blifva hennes
verld, förmäler om
debuten: »Hon besegrade
förträffligt den rädsla,
som är så naturlig vid
ett första uppträdande,
och inlade i sitt minspel
ett lif och en naturlighet
som mången äldre
skådespelerska med skäl kunde
afundas henne. Hennes
sångröst är vacker och
klar, och redan af den
nu ganska öfverraskande
prestationen kan man
göra sig vackra
förhoppningar».

Den stora branden i
Gefle 1869, som för
andra gången ödeläde
hennes föräldrars
välstånd, besegrade äfven
familjens sista
betänkligheter i afseende på
hennes fiamtidsplaner.
Hon flyttade samma höst
till Stockholm, der hon
under de närmaste åren
dels studerade vid
Musikaliska akademien och i
de k. teatrarnas
elevskola, dels förskaffade
sig mångsidig enskild
undervisning, i sång sär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:58:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1893/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free