- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 13 (1893) /
156

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till A- och E-moll med ingen eller
relativt en främmande ton; eller från
A-moll till C- och F-dur. Vid dessa
modulationer träffa vi hos hvarje två
gemensamma tonalitetsstod, hvarigeuom
de lätt utföras. Dessutom sker ibland
modulationen från en molltonart till
durtonarten på dennas dominant, t. ex.
från A-moll till E-dur, hvilket oaktadt
de många främmande tonerna ej sårar
örat. Alla andra modulationer af detta
slag äro mera svårfattliga
(undantagande kanske från C-dur till D-moll
med blott en främmande ton), emedan
de erbjuda många främmande toner
och osäkra tonalitetsstöd.

Ej blott i valet af tonarter, till
hvilka modulation skall ske, visa goda
komponister sin sträfvan att göra de
nya förhållandena klara och tydliga för
åhöraren. Äfven i fråga om sättet,
hvarpå de införa de nya tonarterna,
visa de samma sorgfällighet för att
icke förlora jemvigten och bringa åhö
raren i förvirring. Komponisterna böra
låta åhörarne ana den nya tonarten;
så införa toner, som otvetydigt
beteckna öfvergifvandet af den första
tonarten och slutligen fastställa den
nya. Dessa tre moment: förberedelsen,
öfvergifvandet af den gamla,
införan-! det af den nya tillgå pä följande sätt:
genom toner, som äro gemensamma för
den gamla och den nya tonarten, men
som äro af större betydenhet i den
senare än i den förra, förmedlas
öfver-gången; derpå låter komponisten höra
en eller flera toner, som tillhöra den
nya men icke den gamla tonarten, och
utesluter derigenom denna; till sist
beteckna tonalitetsstöden i den nya
tonarten på positivt sätt den nya grund,
hvarpå man nu befinner sig.

Musikpressen.

På Elkan & Schildknechts förlag
har utkommit:

För piano, 2 händer:
Schytte, Ludvig: Melodiska
Före-drags-Etuder, op. 58. Häft. 1 och 2
å 1 kr. 25 öre;

Neruda, Franz: Berceuse slave,

op. 11, transcrite par Th. Kirchner.
Pris 1 kr. 25 öre;

Strelezki, Ant.: Caconne äl’antique.
— Lied ohne Worte k 75 öre;

Burgmüller, Fr.: Refrain du
Gondolier, op. 109 N:o 4. Pris 50 öre;

Bengzon, Ferd.: Svenska toner.
Pris 1 kr. — Vuggevise, arrangement
af G. Brink. Pris 50 öre;

Teilman, Christ.: Fjeldtoner, op.
209. Pris 1 kr.;

Widegren, Ernst: Lef ve Pressen!
Marsch. Pris 50 öre;

Eilenberg, R.: Kaiserjäger-Marsch.
Pris 75 öre;

Broström, Hildur: Öländings-

Marsch. Pris 50 öre;

Kongl. Dal Regementets Paradmarsch
Pris 50 öre;

Ziehrer, C. M.: Diesen Kuss der
gamen Welt. op. 442. Pris 1 kr.;

Fahrbach, Ph. (jun.): Lehenslustig.
Polka. Pris 50 öre;

Tourbié, Rich.: Turturdufvan, Sa- !
Ion-Mazurka. Pris 60 öre;

Svensson, P.: Jenny,
Polka-Mazurka. Pris 50 öre;

Rehnfeldt, Karl: Frida,
Hambo-Polska. Pris 50 öre;

För violin och piano:

My r b e r g, A. M.: Tio polskor i

folkton. Pris 1 kr. 50 öre;

Widegren, E.: Lefve Pressen!

Marsch. Pris 50 öre;

För en röst med piano :

Manktell, H.: Sof, sof! (Dors! j

Dors! — ciss-fiss). Pris 50 öre;

Sjögren, Emil: »Liten knopp,
moders hopp», dikt af Theodor Lind (c-f.),
tillegn. Donald Bratt. Pris 75 öre;

Ekenberg, August: Rida ranka
(c—f), tillegn. fru Dagmar Sterky. Pris
75 öre;

v. Hel and, F.: Balminnen, Vals för
mezzosopran (f—a, ur 4 Nya Sånger,
op. 6). Pris 50 öre;

Sånger från skilda länder, 25
Romanser och Folkvisor. l:a Bandet. 1kr.

Från N. J. Gumperts bokhandel,
Göteborg, har utsändts:

För piano och 4 händer:

Valentin, Karl: Festmarsch,
kom-pon. till Gerlach’ska husets invigning,
op. 29. Pris 1 kr.;

För piano och 2 händer:

Hammar, Birger (Rammah):
Vin-terny, Polka op. 2. Pris 75 öre.

På Carl Warmuths förlag,
Christiania, har utgifvits:

Ika: Med förste rosen, som sprang
i knopp (c—tvåstr. d), ord af Birger
Mörner. — Aftonhön (c—gess), ord af
E. v. Qvanten. — Signes visa (c—g),
ur »Humleplockningen» af K. A.
Me-lin, å 50 öre.

Från Carl Gehrman har utsändts;
för piano, 2 händer:

Ungdomens Favorit-Melodier. Pris 1
kr. 50 öre;

Litt mar k, C. G. R.: Inga lilVs
dröm, poetisk tonbild. Pris 1 kr.;

Simon, A.: Souvenir de hal, Vals.
Pris 75 öre;

Ring vall, C. F. j:r: Vid sjutton
år. Polka. Pris 50 öre;

Hedin, L. G.: Mia cara, Polka.
Pris 50 öre;

Kring julgranen. Samling Polskor,
Ringdansar och Sånglekar. 2:a uppl.
Pris 1 kr.;

för en röst med piano:

Svenskt Sångalbum. Band I
(Bengzon: Du vet icke du; Edgren: Den
gamla visan; Hallström: En glad visa;

Hedenblad: O jaga tåren bort;
Jacobson: Önskevisa; Körling: När våren
står i blom; Myrberg: Vallgossens
visa ; Nodermann: Stolts jungfrun etc.;
Norman: Signes visa; Sedström:
Serenad ; Sjögren: I drömmen du är mig
nära; Stenhammar, W.: Ballad;
Sved-bom: Källan; Söderman, Ang.: Flicka
med den röda munnen; Valentin:
Ara-bisk Serenad). Pris 2 kr. 50 öre;

Körling, Au g.: Aftonstämning (N:o
1 Tenor, Sopran: ess—dess; N:o 2
Baryt., mezzo-sopr.: c—f). — Kamrat
(a—e). Pr. å 50 öre.

I den korta anmälan utrymmet nu
medgifver kunna vi bland
originalkompositioner för piano och två händer
ställa i främsta rummet Schyttes
förträffliga »Föredragsetuder» med äldre
opustal än hans »Moderna etuder»,
»Ungdomsminnen» och »Naturstudier»
(op. 68, 69 och 74), alla utgörande
»kompositioner till begagnande vid
pianoundervisningen» och såsom sådana
det yppersta material. Det första af
häftena innehåller 10 det andra 6; de
senare äro också större och något
svårare. Ett par tryckfel må här
påpekas: i n:o 6 bör andra takten från
början och 4:e från slutet ha ett
åter-ställningstecken framför ostrukna a; i
N:o 11 sista takten, sid. 3, bör stå
ett kors framför tvåstrukna h, och i
N:o 14 skall det vara d i st. f. ess i
sista taktens basackord. — Begärligt
varder helt visst pianoarrangemanget
af Fr. Nerudas Berceuse slave, som,
senast på herr Åkerbergs konsert
utförd af hr Aulin, framkallade så stort
bifall. Namnet Th. Kirchner borgar
för transcriptionens förträfflighet.
–Strelelzkis behagliga
salongskom-positioner likna den produktive
komponistens föregående verk. —
Burgna ii 11 e rs Refrain är ett enklare stycke,
lämpligt för elever. — Bengzons
Svenska toner utgör en fantasi öfver
bekanta folkvisor, vittnande om den
nyss aflidne tonsättarens goda förmåga
att skrifva pianistiskt effektfullt, äfven
i harmoniskt hänseende, utan tekniska
svårigheter. Arrangemanget af hans
omtyckta Vuggevise (med text på
titelbladet) är, som man kan tänka sig,
för det arpeggierade ackompanjemanget
ej så lätt; melodiens sammanhållning
har här underlättats genom streck som
[ binda samman dess toner. I
Teilman s Fjeldtoner återfinner man en
fläkt af den norska fjällåten. — Bland
dansmusiken, dit vi räkna de för
benrörelse äfven afsedda marscherna,
påpeka vi Ctö/idings-marschen såsom ett
rätt lustigt programstycke, bjudande
en karakteristik öfver den bekanta
hästracen. — Bland saker för violin
och piano ha vi i synnerhet att fästa
oss vid Myr bergs polskor, som äro
miniatyrer i duettväg, hvari folktonen
i allmänhet träffats rätt väl. — V
a– len tins Fest mar sch är skrifven för
stor orkester och första gången upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:58:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1893/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free