- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
34

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 1 Mars 1911 - Elfrida Andrée (med porträtt) - Karl Valentin (med porträtt) - César Thomson (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

normalskola, hvarjämte hon 1865 tjänst*
gjorde som telegrafassistent. Ar 1867
blef hon genom enhälligt val kallad
till domkyrkoorganist i Göteborg, där
hon allt sedan varit bosatt, och utom
sin verksamhet som sådan dels gifvit
egna konserter, dels medverkat vid
eller varit ledarinna af sådana samt
äfven sysselsatt sig med komposition.

Fröken Andrée har gjort sig känd
som begåfvad tonsättarinna med
grundlig kompositionsteknik genom orkester-,
orgel-, piano- och sångsaker.
Musikaliska Konstföreningen i Stockholm,
som har till uppgift att utgifva
värdefulla, af ansedda konstdomare
granskade musikverk, har utgifvit icke
mindre än 3 af fröken Andrées kom
positioner: Pianokvintett (E-moll. 1865),
Snöfrid, ballad för soli, kör och
orkester (klavérutdrag, 1884) och
Pianotrio (1887). Likasom till Musik,
konstföreningen anonymt inlämnade bar i
Danmark utgifvits en hennes
Pianosonat och en romans »Sång till
näk-tergaleu». Vid en internationell
täf-lan i Brüssel 1S94 prisbelönades hon
för en Orgelsymfoni (n:o 2) med
messingsinstrument, en Stråkkvartett och
en Orkestersymfoni. Från senare tid
daterar sig Svensk Messa (n:o 1) för
blandad kör, barnkör, soli, orgel,
harpa och stråkorkester, uppförd i
Göteborg och utgifveu 1908 i klavérutdrag
såväl i Stockholm som i England och
Tyskland. En orgelsymfoni (n:o 1)
har utgifvits af Augener & Co. i
London. Af andra hennes kompositioner
ha utkommit Två romanser för violin
och piano, Fem smärre tonbilder för
piano (op. 7), Tre visor, sångerna
»Aprilvisa», »I templet», etc. Äfven
kan nämnas en Kantat till en
skol-invigning i Göteborg. Fröken Andrée
blef 1879 invald till ledamot af
Musikaliska akademien och har belönats
med medaljen »Litteris et artibns».

m––—

Karl Valentin.

Ett jubileum firades d. 22 februari
i Yictoriasalen, då »Borgarskolans
serier» gaf sin 200:de musikafton i
ordningen för spridande af musikalisk
och musiklitterär kultur. Jubileet
gällde också själen i dessa
musiktillställningar. doktor Karl Valentin, som haft
arrangemanget mfd dem om händer
och under det decennium dessa ägt
rum nitiskt verkat för saken såväl
genom musikhistoriska förediag som
genom biträde med
pianoackompanjemang. Om såuil gamla som moderna
mästare, in- och utländska märkligare
tonsättare har han hållit föredrag,
illustrerade med utförande af rågra dera
karakteriserande tousättningar,
instrumentala eller vakala. Af särskildt
intresse har det varit att sålunda få höra
inhemska tonkoustnärers kompositioner,
h’ il ka icke eller sällan föiekumma i

konsertsalarne t. ex. Josephsons, A.

F. Lindblads, Wennerbergs, Normans
sånger etc.

Jubileumsaftonens program var nu
med all rätt af Borgarskolan bestäradt
att gälla doktor Valentin själf som
tonsättare. Detsamma upptog Adagio
för violin, utfördt af frök. Laura
Johansson, sånger, sjungna af hr Nils
Fahlman och af frk. Ebba Nyström,
pianostycken, spelade af frk. Martha
Ohlson, och till sist »La Paix», kantat vid
världsfred skongressen i Stockholm 1910,
till text af Frédéric Passy, för soli, kör
och piano. I denna medverkade frkn.
N\‘ström och Ohlson, hr Fahlman och
Folkkonsertförbundets kör. Det må
nämnas att dr Valentin äfven vid dess
musiktillställningar varit medverkande.

Naturligt nog blef dr Valentin denna
jubileumsafton firad och fick mottaga
en rik skörd af blommor, som bevis
på den tacksamhetsskuld, hvari
åhörarna stå till honom för nyttan och
nöjet af ifrågavarande musikaftnar.

I samband med det föregående må,
jämte bifogande här af hans porträtt
några erinringar om Valentins
personlighet och musikaliska verksamhet i
korthet följa.

Karl Valentin är född i Göteborg
d. 30 maj 1853 och tog 1873
studentexamen i Uppsa’a där han vistades till
1879 och däruuder bl. a. studerade
musik för J. A. Josephson.
Sistnämnda år begaf han sig till utlandet för
att studera tonkonsten och inträdde
i Lei i/.ig konservatoriet samt gjorde
samtidigt universitetsstudier, hvilka
af-slutades med filosofie doktorsgraden
för hvilken han skref en afhandling:
»Studien über die schwedischen
Volksmelodien», för hvilken han fick högsta
betyget. Vid en »Hauptprüfung» vid
konservatoriet 1881 utfördes
kompositioner af honom, pianostycken och
sånger, som lofordades af kritiken. Vid
donna tid lära också Atta sanger ur
Fitgers »Fahrendes Volk» (op. 7) vara
komponerade, hvilka 1886 utgåfvos af
Musikaliska Konstföreningen i
Stockholm.

Återkommen till födelsestaden blef
Valentin dirigent för »harmoniska
sällskapet» i Göteborg, hvars nitiske
ledare han var i öfver 12 år. Under
Göteborgstiden dirigerade han vid Aug.
Lindbergs föreställningar där, i Skåne
och Köpenhamn musiken till »Peer
Gynt», »Brand» o. a. och har som
pianist företagit i Sverige, Norge och
Danmark flere konsertresor med
Mar-teau, Viardot m. fl. I Göteborg höll
han också musikaliska föreläsningar
och skref musikuppsatser i Handels- o.
Sjöf.-tidningen. Vid
Stockholmsutställningen 1897 deltog han med nämnda
sällskap i den stora musikfesten, då
hans damkör med piano, Vårregn,
utfördes och vann mycket bifall. Samma år
bosatte sig dr Valentin i hufvudstaden
där han blef musikrecensent i Svenska
Dagbladet och redigerade förtjänstfullt
från 1900 den ett par år utkommande

tidskriften »Svensk sång» innehållande
piano- och sångstycken af äldre och
yngre tonsättare jämte en populär
allmän musikhistoria, sedan utkommen
i bokform, och »Fredmans epistlar» i
sättning af honom. Man har också af
honom en uppsats om »Pianot och dess
föregångare».

Såsom tonsättare har dr Valentin
varit ganska verksam. Utrymmet
tilllåter oss ej nu att lämna en noggrann
förteckning öfver hans kompositioner.
Utom de nämnda må af större sådana

för orkester, Brudfärd för kör och
orkester, Dvärgakrig för baryton och
orkester, flere Kantater, Manskvartetter
»Champagne» och »Klockringning,
pris-belönta af Sällskapet för svenska
kvartettsångens befrämjande, flere
pianostycken och sånghäften. Nyligen har
dr Valentin vunnit pris för en sång
vid en af Svenska Musikförlaget i
Malmö utsatt pristäflan.

Dr Valentin invaldes 1897 till
ledamot af akademien och erhöll samma
år medaljen »Litteris et artibus». Efter
Vilhelm Svedbom blef han Musikaliska
akademiens sekreterare 1901 och året
därpå lärare i musikhistoria och
estetik vid konservatoriet.

César Thomson.

Efter hvad tillkännagifvits få vi
detta år besök af den berömde
violinisten och violinläraren César
Thomson, som då för första gången
konser-terar i den svenska hufvudstaden.
Redan 1888 på hösten fick man tillfälle
att höra honom i Kristiania, där han
gaf fyra konserter tillsammans med
pianisten prof. Arthur de Greef från
Bryssel, som vi minnas gjorde sitt
första, korta besök här hösten 1907,
då han medverkade vid
Konsertföre-ningeus konsert, med utförande af Lis/ts
A-durkonsert. I Kristiania väckte
Ce-car Thomson stort uppseende med sitt
violinspel. En kritiker i den då
utkommande »Nordisk Musiktidende»
yttrar om honom: »Hans ernormå
teknik i oktavpassager, drillar, dubbelgrepp,
filageoletter öfvergår allt hvad man
kan tänka sig. Bländande klart och
säkert flyga tonerna från hans stråke
som gnistorna i ett fyrverkeri». César
Thomson hör nu ej längre till de unga
violinvirtuoserna, men säkert står han
fortfarande på höjden af konstnärlighet
och har en betydande repertoar att
förfoga öfver. Såsom lärare är han
mycket ansedd och sökes gärna såsom
sådan. Bland svenska elever af honom
kunna nämnas Hugo Alfvén, Magnus
Ahlberg och Sven Blomquist.

César Thomson är född i Liege
(Lüttich) d. 18 maj 1857 och erhöll
första undervisningen i violinspel af
sin far. Vid 7 års ålder intogs han
i fädernestadens konservatorium, där

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free