- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
35

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 1 Mars 1911 - César Thomson (med porträtt) - Nuvarande operahusets första decennium (forts. o. slut)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dupuis och sedan Léonard blefvo hans
violinlärare. Vid 11 år hade han
fullbordat sina violinstudier. År 1873
begaf han sig till Italien såsom
kam-marmusikus hos baron von Derwies i
Lugano, där han gifte sig 1877.

Efter flere konsertturer i Italien, där
han för sin enorma virtuositet blef
jämförd med Paganini, kom han till
Berlin och blef konsertmästare i Bilses
kapell. 1883 kallades han till
konservatoriet i Liege, där ban sedan blef
första violinprofessor och såsom sådan
verkade till 1897. Aret därefter
flyttade han till Bryssel och grundade där
en violinkvartett, hvars öfriga
medlemmar voro Laoureux, Vanhout och E.
Jacobs. När Eugen Ysaye 1897
lämnade sin plats som förste
violinprofessor vid konservatoriet i Bryssel, blef
Thomson hans efterträdare i denna
befattning.

Af Thomsons kompositioner kunna
nämnas en Passacaglia (efter Hände!)
Berceuse scandinave, Skandinavische
Volkslied, Persische Tanze, Zigeuner-Rhapsodie,
hvarjämte han bearbetat äldre
violinmästares verk, såsom saker af Corelli,
Tartini, Valentini, Vivaldi, Nardini;
äfven ett par Chopin-kompositioner,
Nocturne och Impromtu. Hans
repertoar upptager för öfrigt bortåt ‘JO
konserter och en stor mängd andra
violinkompositioner, däribland af nordiska
komponister såsom Rubinstein och
Sinding. Thomsons spel beskrifves såsom
särdeles temperamentfullt på samma
gång som tekniskt fulländadt.

–––

Nuvarande operahusets
första decennium

(Forts. o. slut.)

1908. Med detta års början afgick
öfverintendenten Axel Burén som
operachef efter att såsom sådan ha
fungerat i 15 år. Han efterträddes i denna
befattning af grosshandlaren Arthur
Thiel, som dock endast provisoriskt
åtog sig att sköta densamma. Under
vårterminen utsågs sedan
teaterdirektör Albert Ranft till »direktör för
kgl. teaterns aktiebolag och chef för
kgl. teatern» från och med
nästföl-jande 1 juli.

Vi gå nu att redogöra för teaterns
verksamhet under resten af spelåret,
vårterminen.

1908. Januari. Från förra året
fortsattes kammarsångaren Herolds
gästspel, som afslutades d. 17 med
uppträdande som Canio i »Pajazzo»
och Turiddo i »På Sicilien», sedan
han förut under månaden äfven
utfört Lohengrin och Radames.
»Värm-ländingarne» hade naturligtvis
återupptagits som julpjes och äfvenså
»Den förtrollade katten», senast
gif-ven här 1900. D. 21 jan. började
fru Jungstedt, efter att förut under

november och december ha gästat
Oscarsteatern som Boccaccio, ett
gästspel på kgl. teatern börjande med
titelrollen i Glucke »Orfeus», då frök.
Hulting utförie Eurydike. Till
efter-pjes gafs Foronis’ enakts-buffa
Advokaten Patelin, första gången uppförd
för 50 år sedan, hösten 1858, kort
efter komponistens död, med fru
Michaeli i den kvinnliga hufvudrollen,
Guille-nette, särskildt skrifven för hennes
stora röst och föimåga som
koloratnr-sångerska. Operetten återupptogs
sedan i jan. 1894, då rollbesättningen
var följande: Guillemette, Bobinette:
frkn Frödin, Karlsohn; Patelin,
Jos-seaume, Aignelet: hrr Johansson,
Helmer Strömberg, Henriksson; Carlot,
Jacquinard: hrr Lundmark, Graf-

ström. I november återgaf sedan hr
Brag klädeshandlaren Josseaume.
Rollbesättningen var nu följande:
Guillemette, Angelique, Bobinette: fru Oscar,
frkn Holm, Lagergren; Patelin,
Josseaume, Aignelet, Oarlot, Jacquinard:
hrr Oscar, Stiebel, Malm, Olle
Strandberg, Grafström.

Februari. D. 1 uppfördes »Den
förtrollade katten» för 25 gången.

D. 5 gjorde hr Walter Salmson en
l;a debut som Fafner i »Rhenguldet»,
d. 7 likaledes frök. Judith
Hörn-dalil såsom Michaela i »Carmen», då
fru Jungstedt gästade i titelrollen.
Detta hennes gästspel afslutades d. 14
med Leonora i Donizettis liknämnda
opera, och den dagen för 35 år sedan
gjorde Arvid Odmann sin första debut
på operan såsom Tamino i
»Trollflöjten». I »Leonora» återgaf han
nu sin glansroll Fernando, och båda
artisterna voro föremål för rik
hyllning. Dagen förut uppträdde fru
Lykseth-Schjerven 25:te gången som
Elsa i »Lohengrin». En l:a debut
gjordes d. 10 af tinska sångerskan
frök. Agnes Poschner som Aida, då
fru Jungstedt som gäst utförde
Am-neris’ parti. D. 15 gafs 3:e
symfoni-konserten med program som upptog:
Mozart: Symfoni, G-moll; Haydn:
konsert för violoncell, spelad af hr Bror
Pettersson-Persfelt, och orkest.;
Schubert: Symfoni, H moll; Weber:
Uvertyr till »Friskytten». D. 20 gjordes
cn repris af »Rigoletto» med samma
innebafvare af hufvudrollerna som
hösten förut, nämligen Gildas och
Rigo-lettos af frök. Hesse och hr Forsell.
D. 27 återupptogs »Jolantha» med
frök. Hesse l:a gången i titelrollen.
D. 20 och 27 egde festföreställning
rum med anledning af
Roskilde-fre-dens afslutande för 250 år sedan.

F. d. hofkapellmäst. Andreas Hallén
dirigerade, emedan aftonens
hufvud-nummer var hans kantat »Sverige»,
hvari fru Claussen och hr Forsell
utförde solopartierua Denna föregicks
af L. Normans »Festuvertyr» och en
prolog, samt efterföljdes af ett
dramatiskt stycke, »På slottet Elbing»
af biskop Th. Strömberg, samt till
slut en tablå: »Tåget öfver Bält»,

arrangerad af regissör C. A.
Söderman.

Mars. D. (i återuppfördes Verdis
»Otello» med följande rollbesättning:
Desdemona, Emilia: fruar Schjerven,
Claussen; Otello, Jago, Cassio: hrr
Menzinsky (som sjöng på svenska),
Forsell, Nyblom. D. 12 utfördes
Jagos roll af hr Oscar. »Otello» gafs
här första gången i maj 1890 med
frök. Gina Oselio som gäst i
Desde-monas roll, frök. Jungstedt som
Emilia; Otello, Jago och Cassio utfördes
af hrr Ödmann, Lundqvist och
Lundmark. Året därpå utfördes
Desdemona af frök. Ida Moritz. 1890 gafs
operan för 25:te gången. Senast
återupptogs densamma 1903 i april, då
Desdemona och Emilia utfördes af fru
Hellström och frök. Edström; Otello,
Jago, Cassio af hrr Nyblom,
Söder-mao, Malm. D. 18 gafs
»Trubaduren» för 175:te gången med fruar
Oscar och Claussen som Leonora och
Azucena; hrr Nyblom och Oscar som
Manrico och grefve Luna. Operan
gafs här allra först d. 31 maj 1860
med följande besättning af
hufvudrollerna: Leonora, Azucena: frkn Fredr.
Andrée (fru Stenhammar), Gurli
Lublin; Manrico, Luna: hrr Richard,
Sandström. Då operan 1881 upplefde
100:e föreställningen återgafs Leonora
och Azucena af frkn Aug. Ohrström och
Wickman; Manrico och Luna af hrr
Warmuth och Benzon-Gyllich. D. 24
gafs 4:de symfonikonserten med
Beet-hoven-program: »Leonora»-uvertyr n:r
3; konsert för piano, Ess-dur; 9:de
symfonien. Fröken Tora Hvass, som
gästade hemlandet, spelade
pianopartiet i konserten, i symfonien sjöngo
fruar Schjerven, Claussen, hrr Malm
och Wallgren som solister. D. 25,
28, 3(J uppfördes »Valkyrian»,
»Sigfrid» och »Ragnarök med fru
Schjerven som Brynbilda.

April. D. 2 gafs »Regementets
dotter» såsom recett för hr Axel
Sellergren, som då tog afsked af
Operan som Sulpiz, hans gamla
glansroll, efter att tillhört densamma sedan
1884, efter Willman dess främste
bassångare. Efter »Regementets dotter»
gafs baletten »Dygnets timmar» ur
operan »Gioconda» af Ponchielli,
uppförd här första gången i mars 1892.
D. 14 egde här rum en märklig
premiär, då Rieh. Strauss’ »Salome»,
dram i akt efter Oscar Wildes dikt,
uppfördes. Rollbesättningen var
följande: Salome, Herodias, en page:
fruar Oscår, Claussen, frök. Edström;
Jochanan, Herodes, Narraboth: hrr
Forsell, Nyblom, Stockman; 5 judar: hrr
Malm, Ericson, M. Strandberg O.
Strandberg, Stiebel; 2 nazaréner: hrr
Wallgren, Schweback; 2 soldater; hrr
Oscår, Svedelius. D. 19 gafs 5:te
symfonikonserten, inledd med symfoni,
B-dur af Haydn, hvarefter hr Julius
Ruthström spelade Beethovens
violinkonsert. Vidare upptog programmet
Mendelssohns uvertyr »Hebriderna»,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free