Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 1 Mars 1911 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Musikaliska akademien - Förlofning - Filharmoniska sällskapet - Pianisten Uno Sundelin - O. D.-Kören - Pianisten Kerstin Runbäck - Musikaliska Konstföreningen - Svenska Musiksällskapet - Fridolf Book - Konsertföreningen - Musikhistorisk afton - Uppsala
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
öfrigt orkestern, som ackompagnerade
all sången. Efter första numret,
Södermans »Tannhäuser»-ballad, följde
af Grieg: »Fra Monte Pincio», »En
svane»; Sibelius »Höstkväll»; N. W.
Gade; Olufs ballad ur »Elverskud»;
Lange-Miiller: »Firenze»; T. Rang-
ström; »Jubal»; Tor Aulin: »Er ging
sein Lieb zu suchen»; A. Hallén;
»Beim Feste»; W. Sten hammar: »Florez
und Blanzeflor»; Emil Sjögren: Falks
sång ur »Kjærlighedens komedie».
Aftonen var ett slags jubileum för hr
Forsell, som d. 26 febr. för 15 år
sedan gjorde sin första scendebut som
Figaro. Han blef också föremål för
rik hyllning efter konserten och
mångfaldiga gånger inropad under
densamma. Äfven hr Alfvén hyllades i
egenskap af både komponist och dirigent.
Hr .Tärnefelt äfven i senare
egenskapen.
Joan Manén, den berömde
violinisten, spelade, märkvärdigt nog
denna gången, för rätt fåtalig publik i
Musikaliska akademien. Han hade
godt pianistiskt biträde nu på första
konserten af hr John G. Jacobsson,
på den andra af fröken Aurora
Molander, efter det hr Jacobsson fått
förhinder att medverka. Brogrammet
upptog på första konserten; Mozart:
violinkonsert, D-dur, op. 121; M.
Bruch: violinkonsert, G-moll; I. S. Bach:
Air; Manén; Introduction, Andante
und Variationen über ein tema von
Tartini. Herr Jacobsson spelade solo
Nocturne af Chopin och Polonaise, af
Liszt. På 2:a konserten utförde hr
Manén Mendelssohns violinkonsert;
Bach: Chaconne; Beethoven: Romans,
G-dur; Schubert: Biet; Manén: Lied;
Paganini: I Palpiti. Fröken Molander
spelade solo på andra konserten ett
Fantasistycke af W. Stenhammar och
Arabesque af Debussy, hvilka mottogos
med lifligt bifall. Publikens
entusiastiska bifall lönades med flera
extranummer. Triosoarén d. 24 febr. af
frk M. Olsson, hrr Runnqvist och
Liudhe borde haft mera talrika
åhörare. Soarén inleddes med en sonat
för violin och piano af Julius
Röntgen (f. 1S55) bekant pianist, bosatt i
Amsterdam. Sonaten är ett melodiskt
verk af klar byggnad. På detta
följde Beethovens genialiska
violonceil-sonat op. 102 N:o 1 och slutligen
Lalos särdeles spirituella och vackra
A-moll-trio för piano, violin och
violon-cell, ett verk, som tager goda
förmågor i anspråk. Utförandet af
densamma, likasom öfriga aftonens
nummer, var också förstklassigt. Bifall
och många inropningar intygade också
att åhörarne senterade detta.
För Oscarsteaterns nya operett,
liksom de stora musiksällskapens
abonnemangskonserter, saknas oss nu
utrymme att redogöra, och få vi i nästa
nummer göra detta.
––-m––––
Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.
Kgl. teatern. Kammarsångaren
John Forsell har efter d. 23 febr.
haft tjänstledighet i och för en
konserttur till Hälsingfors.
Musikaliska akademien hade
d. 23 febr. ordinarie
månadssamman-träde. Dävid föredrogs en af kantor
Oscar Sandberg afgifven berättelse
öf-ver hans med anslag af statsmedel
förliden sommar företagna resa för
kyrkomusikali6ka studier i Tyskland.
Slutligen anmäldes gåfvor till
akademiens bibliotek från K. F. U. M.,
direktör Hugo Lindqvist och direktör
Otto Anderson i Hälsingfors.
Förlofning har ingåtts mellan
operasångerskan Magna Lykseth och
friherre Karl Skogman. Bröllopet
lär komma att firas redan nästa
månad, emellertid lär konstnärinnau
fortfarande skola tillhöra operan, möjligen
äfven nästa spelår.
Fiiharmoniska sällskapet
ger en extra konsert d. 7 mars med
biträde af fru Davida Hesse-Lilienberg
Samt hrr Forsell och Odmann, då
programmet bl. a. upptager Södermans
»Wallfahrt nach Kevlaar» och
inled-ningsscen till »Balder dröm» af Gade,
i hvilka hr Forsell skall utföra
solopartierna.
Pianisten Uno Sundelin, elev
af Konservatoriet, som studerat i
utlandet efter att ha erhållit Jenny
Lind-stipendiet, ger en konsert i
Musikal, akademien d. 20 mars.
O. D.-KÖren under dir. mus.
Hugo Alfvéns ledning kommer att ge
två konserter härstädes, den första i
Östermalms kyrka, då Mozarts
»Requiem» utföres under medverkan af
hofkapellet.
Pianisten Kerstin Runbäck
kommer att konsertera i
Vetenskapsakademiens hörsal d. 14 mars under
medverkan af sångerskan frök. Ebba
Nyström.
Musikaliska
Konstföreningen utdelar till sina medlemmar
senaste årstrycket, utgörande Hugo
Alfvéns »Herrens bön», ur »Martyrerna»
af Stagnelius, för soli, blandad kör
och orkester, klavérutdrag med text,
samt Fuga för piano af Harald
Fryk-löf.
Svenska Musiksällskapet i
Berlin hade d. 25 jan. sin första
före-dragsafton. Programmet upptog
sånger af Söderman, Peterson-Berger,
Hugo Alfvén och Jo3ef Eriksson,
violinsonat af Emil Sjögren och
pianostycke af Wilh. Stenhammar. Med-
verkande voro frök. Greta Jonsson
(sopran), hrr Wilh. Klein (tenor), Ivar
Dahlström (violin), Ernet Hoffzimmer
(piano) och Gunnar Ahlberg
(piano-ackompanjatör).
Fridolf Book, vår högt ansedde
violinist och violinprofessor, f. d.
medlem af hofkapellet och lärare vid
konservatoriet, fyllde d. 27 febr. 75 år.
I hofkapellet blef han redan 1.352 vid
16 års ålder anställd och har i nära
40 år varit lärare i violinspelet vid
konservatoriet samt blef 131)0 kamrer
vid Musikaliska akademien, af hvilken
han blef ledamot 1872. Han blef
1832 förste konsertmästare och
lämnade sin tjänst i hofkapellet 1889,
men sågs länge efteråt vid första
violinen deltaga i Operans
symfonikonserter. 1 20 år, alltifrån 1884, har
han varit musikchef i Mazérska
kvartettsällskapet, nitiskt medverkande i
detta som förste violinist. Elev af
vår utmärkte violinist Th. E. A. d’Auber
och sedan af Léonard och Joachim har
han utbildat en stor del af våra mera
betydande violinister.
Konsertföreningen har med
Aulin-kvartetten och sångerskan fru
Dagmar Möller gjort succés i Berlin.
Aulin-kvartetten spelade W.
Sten-hammars A-moll-kvartett och
kompositören inropades flere gånger. Äfven
fru Möller, som var väl disponerad,
blef varmt hyllad.
Aulin-kvartetten jämte hr
Stenhammar och fru Möller konserterade på
denna utflykt äfven i Köpenhamn med
utförande af Berwalds pianokvintett
n:o 2 och Stenhammars ofvannämnda
A-moll-kvartett. Fru Möller sjöng fem
sånger af Peterson-Berger. Kvartetten
var sedan inbjuden att spela i Privat
Kammarm nsikforening.
Musikhistorisk afton i K. F.
U. M:s lokal gafs d. 16 febr. med
Beethoven på programmet och
föredrag om honom af hr Olallo Morales.
Programmet upptog Piano-sonat.
Ess-dur, op. 27, n:o 1, spelud af frök.
Aurora Molander, violinromanserna i
G- och F-dur, utförda af hr Ax.
Runnqvist cch frök. Dagmar Stenberg samt
slutligen Septetten, Ess dur, op. 40.
Uppsala. Dir. musices Hugo
Alfvén hade d. 20 febr. föranstaltat en
konsert i domkyrkan under medverkan
af dess organist Otto Ullman och hr
John Forsell samt en O. D.-kör.
Konserten inleddes med en orgelfuga af
Guilmant, D-dur, hvarefter hr Alfvén
utförde violinnummer; Sonat af
Tartini, C-moll; Adagio af Bruch; Lento
af Bach och Preludium af Saint-Saens.
Med honom alternerade hr Forsell,
som sjöng »Vakteln» af Beethoven,
samt Josephsons »Hemlängtan» och
»Stjärnklart». O. D.-sångarne sjöngo
Södermans »Stjärnorna tindra re’n»
och »Sjung, sjung». Konserten af-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>