Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. 12 Maj 1911 - Anne Judic † (med porträtt) - De stora musikfesterna i Göteborg och Uppsala - Musikpressen - Tonmästarne på skolbänken (forts. o. slut)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Amerika efter en turné på ett halft
år därstädes. Bland andra europeiska
hufvudstäder hon gästat var äfven
Konstantinopel, där hon 1892 blef
dekorerad af sultanen.
SC––-
De stora musikfesterna i
Göteborg och Uppsala.
För landsorten ha musikfester af
det storartade slag som de ofvan
nämnda varit en nyhet. Eet har
velat till en sådan energi, som den
Göteborgska symfoniorkesterns dirigenter,
hrr Aulin och Stenhammar, lika som
i Upsala dir. musices Hugo Alfvén
utvecklat för att åstadkomma något
sådant. Ledarne och medverkande i
båda städerna ha haft heder af
konserterna, hvilka haft stor
anslutning af resp. städernas musikvänner
och intrnsserade utom desamma. Vi
kunna bär endast referera
konsertprogrammen men äfven påpeka att vid
Göteborgsfesten medverkade sådana
eminenta solokrafter som fru Anna
Kæmpfert, den utmärkta tyska sån
gerskan, som förut biträdt vid en
konsert där, tenoren Kurt Sommer
från Berliu, hvilken 1901 gästade
Stockholms operan, altsångerskan fru
Sigrid Wolf-Schöller, bekant för
huf-vudstaden från hennes engagement vid
operan 1888—93 och konserterande i
Musikal, akademien 1905, samt John
Forsell. Vid första konserten onsd.
d. 2(i april utfördes »Skapelsen» af
Haydn. Andra dagen, d. 27, gafs
först en kammarmusik-matiné, hvarvid
Aulinkvartetten, hrr Stenhammar och
John Forsell medverkade.
Programmet upptog; Stråkkvartett, B dur, af
Haydn; Pianotrio, F-dur, af Beethoven:
sångc3’keln »An die ferne geliebte» af
Beethoven. Programmet för aftonens
konsert var egnadt åt Mozart med
uvertyren till »Trollflöjten»,
Pianokonsert n:o 4, C-moll, (hr Stenhammar),
»Frimurarkantaten» (hr Forsell) och
arior ur »Don Juan», sjungna af hr
Sommer och fru Kæmpfert, samt till
slut »Jupiter» symfonien. Sista
konserten på musikfesten hade
Beetboven-program, börjande med
»Egmont»-uvertyren; därpå följde »Ah, perfido«-arian,
utförd af fru Kæmpfert,
F-dur-roman-sen för violin, spelad af hr Aulin och
till slut 9:de symfonien med
ofvan-nämnda solister i kvartetten. Rikligt
bifall egnades solister, dirigenter och
orkestern af de bortåt (»00 åhörarne.
Prins Eugen bevistade musikfesten
och hade äfven mottagit inbjudning till
en kollation med supé, som afslutade
festen.
Musikfesten i Upsala under ledning
af director musices Hugo Alfvén egde
rum fredagen d. 5 och lördagen d. (i
maj med en matiné och en
aftonkonsert hvarje dag. Som solister
medverkade fru Valborg Svärdström-Wer-
beck, operasångerskorna fru Julia
Claussen och frk. Nanny Larsén, ope
rasångaren Carl Lejdström och hr
Wilh. Stenhammar. Till körerna
bidrogo Upsala Filharmoniska sällskap,
Orphei drängar, medlemmar af
Musikföreningen i Stockholm,
Konservatorie-kören, Borgarskolans kör,
Bellmans-kören, Par Bricole, K. F. U. M.-kören
m. fl. Orkestern utgjordes af
Akademiska kapellet med förstärkningar och
Kgl. hofkapellet.
Programmet den 5 maj, matinén,
inleddes med »Festspel» af Alfvén
och högtidstal af prof. Nathan
Söderblom; upptog sedan 1 Fr. Berwald:
Symphonie singuliére; 2. O. Morales:
»Försommar», symfonidikt; 3. Ad.
Wiklund; Konsertuvertyr; 4. Alfvén:
Drapa, f. ork.; 5. W. Stenhammar:
Pianokonsert n:o 2, D moll
(komponisten); aftonkonserten: 1. Alfvén:
symfoni, n:o 2, D-dur; 2. B.
Beckman: »Om lyckan», symf.-dikl; 3. T.
Rangström: Dityramb f. ork; Alfvén:
»En skärgårdssägen».
»Midsommarvaka» för orkester. Lördagen den G
maj, matinén: 1. Söderman:
»Vallfarten till Kevlaar», (barytonsolo af Carl
Lejdström); 2. K. Valentin:
Decembersaga, sång (frk Larsén); 3. Em.
Sjögren: »Alt vandrer Maanen» (fru
Claussen); 4. T. Aulin: »Es giDg sein
Lieb zu suchen.», »Der Lenz ist
gekommen», sånger (frk. Larsén); 5
Er. Åkerberg: Blommorna blekna (hi
C. Lejdström); 6. R. Liljefors:
Jungfru Maria; H. Fryklöf: Två sånger
(fru Claussen); 7. A. Hallén: Styrbjörn
Starke, f. manskör och ork. med
barytonsolo (hr Lejdström);
a’tonkonser-ten: 1. L. Norman: »Rosa rorans bo-
nitatem» för kör, altsolo (fru Claussen)
o. ork.; 2. W. Stenhammar: »Florez
och Blanzeflor»; 3. Manskvartetter (af
sällsk. O. D.); Geijer: »Stilla skuggor»;
J. A. Josephson: Serenad; S.
Wenner-berg: Marsch; A. Söderman:
Strids-sång; 4. Alfvén: sånger: »Var stilla»,
Gammalt k väde från Helsingland;
»Skogen sofver», »Sommardofter» (fru
Svärdström-Werbeck); 5. Alfvén:
Klockorna (hr Lejdström); G. Alfvén:
Sekelkantat för sopransoso (fru
Svärd-ström-Werbeek), kör och orkester.
Herr Alfvén blef mycket firad såsom
musi k festens arrangör och ledare samt
äfven som komponist. Rikt bifall
egnades också solister och
medverkande. Till festen hörde äfven en
»festmiddag» på Gillet med talrika delta
gare.
––-m––––
Musikpressen.
På Wilh. Hansens förlag,
Köpenhamn, har utkommit
För en röst med piano:
Sjögren, Emil: Wenn nur ein Traum
da Dasein ist (a — eller stora d
— ettstr. d.) text efter Li-Tai Po
af Hans Bethge. För bas. Op. 54
n:o 1; — En gammal spelmans wsa
(d—f.) Text af Wenzel Hagelstam.
Tillegn. Sven Scholander.
Frijs, Emil: Tre sånger. N:o 1.
Som furan (e—g); n:o 2. Ängen
ligger slagen (fiss—g); n:o 3.
Högsommar (g—ass).
Af Sjögrens nya sånger gafs »En
gammal spelmans visa» på hans
senaste konsert. »Wenn nur ein Tra
um» är en ypperlig dryck essårg för
bas i populär stil, alternativt
djupgående till låga d. och med särdeles
lyckadt uttrycksfullt ackompanjemang.
Sången har både tysk, fransk och
engelsk text. »En gammal spelmans
visa» är i intagande enkel stil för
baryton med svensk och tysk text.
— Sångerna af Frijs, op: 3 n:o 1—3
äro till text af Arvid Mörne. (Den
obekante komponisten är möjligen finsk
emedan första sången är tillegnad
finske sångaren A. Ojanperä) sångerna
ligga ganska högt, den sista slutande
till och med på ett utdraget höga ass.
Stämningen är något melankolisk ocb
ackompanjemanget något sökt. Icke
en gång »Högsommar» är af glad och
uppfriskande natur.
Förläggarens tillkännagifvande
»Aufführungsrecht Vorbehalten», gäller,
såsom han nu upplyst oss om, icke
de skandinaviska länderna, där
uppförandet är fritt.
–––m–––
Tonmästarne på
skolbänken.
(Forts.)
Såsom skolpojke, vid femton års
ålder, fick Robert Volkmann
stundom spela rollen nl en skolmästare,
i det han vikarierade för sin sjuke far.
Respekt kunde den unge magistern icke
förskaffa sig. och under det rasande
buller, som vanligtvis rådde vid dessa
lektioner, blef fadern ofta tillkallad från
sitt sjukrum.
Tonkonstnären har i allmänhet icke
varit någon mönsterelev, men väl ofta
har han fått uppbära tadel för slarf och
ouppmärksamhet. Mången komponist
glömde under sysselsättningarna med
musiken att fullgöra sina skoluppgifter-.
M arsc h n e r komponerade under sin
skoltid en balett Die stolze Bäuerin»,
som äfven med bifall uppfördes i
Zittau, hans födelsestad. Af framgången
förleddes den unge komponisten att
offra mera tid åt musiken än arbetena vid
gymnasiet tilläto. hvarför direktorn såg
sig föranlåten att coram publico råda M.
till att öfverge skolan och studera vidare
hos stadsmusikus. Förmaningen var
icke förgäfves, och Marschner blef åter
flitigare, så att han med heder bestod
afgångsexamen.
Ett liknande konstnärligt inflytande
och försummande af skolplikterna finna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>