Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17. 15 November 1911 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Kammarsångaren Knote - Hofsångaren John Forsell - Kammarmusikföreningen - Musikföreningen - Vid K. F. U. M.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
niug», »Fylgia»; T. Rangström: »Mitt
trollslott står i skogens l>ryn», »Sju
rosor och sju eldar», »Seinele, Seinele»,
»Villeino, Villemo, hvi gick du?»;
Peterson-Berger: »Sagan om Kosalind»,
»Spelemaunen»; O. Morales: »Ingalill»;
A. Hallén: »En blomma»; J. A. Hägg:
»Lokkeleg»; Aug. Körling: »En
speleman». Herr Forsell hade i fröken
Martha Ohlson den biista
ackompanja-tris. Om konserten yttrade vi oss för
öfrigt i föregående numtner.
Kammarmusikföreningens 3:e kon
sert, d. 7 nov., hvars program läses
här ofvan, började med Cu-sar Francks
här välbekanta pianotrio op. 1,
alltigenom vackert melodisk och
underhållande, om än somliga motiv äro väl
ofta upprepade. Herr Runuquist spe
lade i denna violinstämman och hr
Nat. Broman satt för aftonen vid
flygeln, som i en trio ofta spelas så att
den blir violinen öfvermäktig. Hela
Kjellströmska stråkkvartetten
medverkade i de följande numren: Debussys
stråkkvartett och Schumanns
pianokvartett. Debussys verk spelades här
först af Brysselkvartetten 1906 och
gjorde då som nu intryck af
melodilöst virrvarr af dissonanser uti
ytter-satserna. Njutbarast är andantet, om
än något monotont, hvarjärate scherzot
med sina pizzicaton är lustigt nog,
ehu-in icke skänkande melodisk öronfägnad.
> Om Schumanns sköna pianokvartett
behöfva vi ej yttra oss närmare, då
den är så väl bekant. Efter
Debus-sys andefattiga verk var det en lisa
att få njuta af Schumanns klassiskt
melodisköna och formfulländade
pianokvartett. Kjellströmska kvartetten
förtjänade väl det rika bifall, som
egna-des den efter de sista numren, och
äfven hr Broman erhöll honom
tillkommande part af bifallet.
Pianisten Eisenbergers konserter äro
förut i detta nummer omnämnda. Vår
unge violinist hr Nordberger
-konserte-rade här ånyo d. 10 nov. med fröken
Aurora Molander som biträde vid
flygeln. Programmet upptog först en
sonat (n:o 4) af Händel, hvarpå följde
Sibelius’ violinkonsert. Han spelade
vidare Beethovens violinromans, G-dur,
Menuet af Debussy, Oaprice viennois
af Kreisler, Gavott & Menuett af Tor
Aulin och ett par af honom arrange
rade gamla danser: Menuett (efter
Bell-man) och Vals
Alt-Wiener-improvisa-tion. Herr Nordbergers talang som
violinist och hans stora ton ha vi
förut haft tillfälle att påpeka. Sibelius’
konsert är dock så svår att man ej
kan vänta sig honom ännu fullt
behärska densamma. Den engelska
sångerskan miss Case, som förut medverkat
på en konsert här, visade i Meyerbeers
stora »Dinorah»-aria en rätt vacker
talang, som koloratursångerska. Åhö
rarne voro ej talrika men voro ej njugga
på bifall. Söndagskonserterna d. 12
nov. trodde man skulle ha lockat
talrikare publik än nu var fallet.
Svenska Musikerförbundets Stockholmsaf-
delnings orkester gaf denna dag sin
första matiné i Musikal, akademien
inför gles publik, oaktadt det billiga
entrépriset af 1 krona och ett väl valdt
program, som upptog: Fr. Berwalds
fängslande »Symphonie eérieuse», en
vacker och fint instrumenterad
Rbap-sodi (n:o 1) af A. Hallén, Aug.
Södermans inledning till »Marsk Stigs
döttrar» af Ludv. JotephsoD, ett enkelt
något melankoliskt orkesterstycke, samt
Alfvéns färgrika och lifliga
»Midsommarvaka». Hofkapellm. Järnefelt dir i
gerade den rätt stora orkestern, hvari
flere bofkapellister medverkade. — Den
samma dag på aftonen i Gustaf
Vasakyrkan gifna konserten af Nya Fil
harmoniska sällskapet tade samma
dirigent och följande program: 1.
Mendelssohn: Inledningskör till oratoriet
»Paulus»; 2. R. Schumann: »Der
Traum», »Sommerlied» för bland, kör a
capella; 3. Edw. Lassen: »Die heilige
Nacht», för 3 frumtimmersrösttr,
violinsolo och orgel (fru Hesse Lilienberg
och musikälskarinnor, hr Ax.
Ruun-quist, dir. O. Olsson); 4. Oesar Cui:
»Einer blaue Hülle gleichend»,
»Verborgene Schönheit», för bland, kör a
capella; f>. Berlioz: Herdarnes
afskeds-sång ur oratoriet »Flykten till
Egypten»; 6. Mendelssohn: »H3rmn» (fru
Hesse Lilieuberg); 7. Edw. Elgar:
Slut-kör med barytonsolo (Löjtn. E.
Elf-gren) ur oratoriet Der Traum des
Gerontius».
Fru Aino Ackté, den tinska divan,
hade på sin konsert fylld lokal och
mycket distinguerad publik. Mycket
bifall och hyllning med
blomsterbuketter egnades sångerskan. Fru Ackté
har, som man vet, en operadivas
mäktiga stämma med kraftiga höjdtoner
och en till fin drill skolad röst.
Mel-lanregistret föreföll nu något beslöjadt,
hvarjämte en något bred munställning
i förening med en mindre vacker än
liflig mimik inverkar litet menligt för
tonklangen. Hela hennes
framställning hänvisar till scenen. För romans
sången skulle fordras mera värme.
Hon lyckades också bäst i
operapartierna: Puccinis aria ur »Manon Lescaut»,
Massenets aria och gavotte ur
»Manon» och den ohyggliga slutscenen i
»Salome», mera dramatiskt rafflande
än skänkande musiknjutning.
Programmet upptog för öfrigt af Debussv:
»Aquarelle», »Mandoline», i hans kända
stil; Em. Sjögren: »Jahrlang möcht’
ich»; Sinding: »Ein Weib»; Grieg: »En
dröm»; E. Melartin: Morgonsång ur
»Höga visan»; Sibelius: »Herzog
Magnus» och R. Strauss: »Heimliche
Aufforderung». Fröken Märtha Ohlson
presterade ett utsökt ackompanjemang,
särdeles mästerligt i »Salome»-numret,
samt fick därför lifligt bifall, då hon
af fru Ackté vid inropningen efter
detta medfördes in på estraden. Några
extra sångnummer följde på bifallet och
inropningarne.
Gösta Björk är en ung violinist,
elev af vårt konservatorium och sedan
prof. Sevcik i Prag, som första gången
konserterade här den 14 nov. med
biträde af K. hofkapellet under hr
Järne-felts ledning. Programmet utgjordes
af 3 violinkonseiter: M. Bruchs första
i G moll, Paganinis i D dur och
Mendelssohns. Den först- och sistnämnda
mycket spelade som man vet. Hr Björk
hur hunnit mycket långt i färdighet,
hvarjämte hans spel är rent och
vår-dadt. Tonen förefaller något svag,
särskildt i höjden och spelet kunde ha
varit mera nyanseradt i uttrycket, men
första uppträdandet är vanligen
nerv-frestande och med tiden samt med en
god violin kommer nog hans talang
att göra sig mera gällande.
—W––-
Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.
Kgl. teatern. På grund af
sjukdom kommer antagligen friherrinnan
Lykseth iSkogman icke att upptiäda på
scenen vidare under denna säsong.
Kammarsångaren Knote blef
efter slutadt gästspel här firad med en
bankett på Grand hotel, hvari
operachefen, konstnärer och framstående
personer inom hufvudstaden deltogo.
Hedersgästen bylhdes med skålar och
tal, vid hvilkas besvarande han yttra
de sin tacksamhet för det vänliga
mottagandet och den angenäma vistelsen
i Stockholm, där han sade sig hoppas
kunna gästa äfven under maj månad
nästa år.
Hofsångaren John Forsell
ger en tredje konsert måndagen d. 20
d:s i Musikal, akademien.
Kammarmusikföreningens
4:e konsert eger rum d. 22 nov , då
programmet upptager Stråkkvartett
G-dur af Fr. Schubert samt Stråksextett
op. 18 af Joh. Brahms.
Musikföreningen börjar sina
konserter för denna säsong d. 28 nov.
med framförandet i sin helhet (för
första gången) af Handels »Israöl i
Egypten». Vid andra konserten
kommer att utföras Kantater af J. S.
Bach (för första gången) och Enrico
Bossis bibliska kantat »Canticum
can-tatorum». På tredje konserten får man
för första gången här höra
Wolf-Fer-raris körverk »La vita nuova» (till
Dantes posthuma dikt) samt Bruckners
»Te deum».
Vid K. F. U. M:s
musikhistoriska afton d. 8 nov. hölls föredrag af
hr Olallo Morales om »Italienska
operans utveckling» illustreradt med sånger
af Monteverdi, Carissimi, Caldara, Cesti
och Durante. Medverkande voro frk.
Ebba Nyström samt hrr N. Fahlman
och John Johanson.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>