Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17. 15 November 1911 - Från scenen och konsertsalen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
degreii, fruar Barteis, Jahnke,
frk. Larsén, frkn. Linnander,
Signe Sjöman )
5. Donizetti: Regementets dotter;
ballet: Värda nser.
6. Wagner: Strgfrie.i. (S egfried:
hr Knote, gäst; Brynhilde, Erda,
Skogsfågeln: frnar
Lykseth-Skog-man, Jahnke, Barteis; Vandraren,
Mime, Alberik, Fafner: hrr
Wallgren, Malm, Stiebel, Svedelius.)
S. Wagner: Ragnarök. (S egfried:
hr Knote, gäst; Brynhilde,
Gud-rnna, Valtraute: fruar
Lykseih-Skogman, Högberg. Clinssen;
Günther, Hagen, Albe ik: hrr
Oscar, Svedelius, Stiebel;
Well-gundi, Woglinda, Flosshilda: fru
Barteis, frk La-sén, fru Jahnke;
Nornor: fru Jahnke, frk.
Hörn-dahl, fru Högberg.)
9. Puccini: Boheme. (Mimi: fru
Oscå-; Rodo phe: hr Kirchner.)
10. I. ortzi n g: Tsar och timmerman.
11. Thom :s: Mignon.
13. Rossini: Barberare.i i Sevilla:
15. Wagner: Lohengrin (Elsa: frk.
Signe Rappe, gäst.)
Oscarsteatern.
Nov. 1—15. J. G.ilbert: Kys’la Susanna.
("ii, 50 gång.)
5. Olfenbach: Sköna Helena.
Mat né. (Helena: fru A. Norrie,
gäst.)
12. Reskamraten, sagospel i 7
tablåer, efter H. C. Andersen
af Nanna Wal ensteen. musik
af Julius Wibergh. — (Matiné.)
Musikal, akademien.
Nov. 9, 12.
7.
10.
12
13.
14.
Konserter af pianisten
Severin Eisenberger. [-Kammarmusikföreniitg-ens-]
{+Kammarmusikföreniitg-
ens+} 3:e konsert. 1. César
Franck: Pianotrio, n o 1,
Eiss-moll; 2. Claude Debussy:
Stråkkvartett n:o I, G-motl,np. 10;
3. Rob. Schumann:
Pianokvartett, Ess-dur, op. 47.
Konsert af violinisten Carl
Nordberger. Biträdande:
miss Essie Case (sång), frk.
Aurora Molander (piano).
Svenska
Musikerförbundets l:a Symfoni-matiné. 1.
Berwald: Symphonie sérieuse;
2. A. Hallén: Rhapsodi n:o 1;
3. A. Söderman: Inledning
till »Marsk Stigs döttrar»; 4.
Alfvén: Midsomniarsvaka.
Konsert af fru Aino Ackté.
Ackompanjatris: frk. Martha
Ohlson.
Konsert af violiusten Gösta
Björk. Biträdande:
llolka-pellet.
Gustaf Vasa-kyrkan
Nov. 12. Ny a Filharmoniska
sällskapet l:a slsongkonsert.
Biträdande: fru Hesse-Lilieiiberg,
löjtn. E. Elfgren. hrr Ax.
Runn-quist, dir. Otto Olsson.
Dirigent: hofkapellm. A. Jirnefelt.
Operans märkvärdigaste tilldragelse
under början af denna månad har
varit gästspelet af den tyske
kammar-s&ngaren Heinrich Knote från München,
hvilket började i »Tannhäuser» och
fortsattes i »Valkyrian», »Siegfried»
samt »Ragnarök». Det var
naturligtvis för framförandet af de tre
sistnämnda »Ring» dramerna han blef
engagerad, hvarigenom deras uppförande
möjliggjordes, då vi själfva sakna en
därtill behöHig hjältetenor. Då ett
gästspel med en så berömd sångare,
som hr Knot*», blef ganska dyrt, kräf
de det naturligtvis betydligt förhöjda
biljettpris. Det oaktadt var teatern
utsåld under hans uppträdande. Om nu
publiken verkiigen hade reda på den
främmande gästens storhet eller det
var »Ringen» i och för sig som i
första rummet »drog», låta vi vara osagdt.
Hr Knote visade sig emellertid fullt
motsvara det stora rykte han besitter
som Wagner sångare, och detta icke,
såsom ofta nog med tyska
Wagner-sångare, på grund af en väldig stämma
som hufvudsak, utan genom sin
ovanligt vackra röst, sitt sannt
konstnärliga och behärskade föredrag och sin
fängslande dramatiska framställning af
iSiegmund och Siegfr’udide båda sista
»Ring» dramerna. Publiken visade ock
så sin hänförelse genom inten-ivt bifall
och inropningar. Efter sista
uppträdandet fick den firade gästen mottaga
ett par lagerkransar af operastyreisen
och operaartisterna jämte
blomsterhyllning. Friherrinnan Lykseth Skogman
stod honom värdigt vid sidan som
Sieglinde och Brynhilde i »Ragnarök»,
om ej fullt disponerad på grund af
hälsoskäl. Fru Claussen var, som
van-ligt, ypperlig såsom Fiicka i
»Rhen-guldet», Brynbilde i »Valkyrian» och
Valtraute i »Ragnarök». Fru Högberg
var e.i mindre imponerande Fricka i
»Valkyrian», men utförde vokalt
ganska tillfredställande denra roll likasom
Gudruna i »Ragnarök». Wotan har,
som mau vet, en i allo lyckad
representant i hr Wallgren. Hr Oscar var
äfven en lyckad Günther liksom hr
Svedelius i de för hans röst väl
passande roller som Hunding, Hagen och
Fafnrr. I Siegfried utmärkte sig hr
Malm med Mimes svåra parti. Härmed
ha vi nämnt de förnämsta rollerna och
deras innehafvare i »Ring» dramerna,
som under hr Järnefelts ledning fingo
ett för öfrigt värdigt utförande. Vi
torde ock böra nämna att i
»Tannhäuser», med hvars mästerlig utförda
titelroll hr Knote genast eröfrade
publiken, friherrinnan Skogman, som förut,
återgaf Elisabeth. Venus utfördes nu
för första gången af fru Bartels, som
förr baft en för gudinnan lämpligare
representant i fru Lizell. Fröken Signe
Rappes gästspel, som börjar vid
utgif-vandet af detta nummer, få vi i ett
följande omnämna. Från Kgl. teatern
för öfrigt intet nytt utom den
ofvan-nämnda baletten. — Oscarsteatern
fortsätter ännu med »Kyska Susanna» och
bar haft fru Norrie gästande som
»Sköna Helena» på matinéer samt därefter
å en sådan framfört ett nytt sagospel,
som vi ännu icke g.jort bekantskap med.
Konsertrevy. Den utlofvade redogö’
reisen för programmen till i förra nunr
ret omnämnda och recenserade
konserter följer här, och börja vi då med de
af »Sociéte des instruments anciens»,
hvars personal utgjordes af M:me
Regina Patorni (Clavecin); hrr Maurice
Hevvitt (Quinton), Henri Casadesu
(Viole d amour), Maicel Casadesu
(Viole de gambe), Maurice Devilliers (Basse
de viole). Sällskapet, som är från
Paris, har bildats och grundats af
Henri Casadesu. Första konserten här,
alla i Musikaliska akademien, hvars
estrad var afdelad framtill med en
skärm såsom vid
kammarmusikföreningens konserter, egde rum den 17
okt. då programmet upptog: Bruni
(1759 —1828): Deuxiéme Symphonie (4
violer och clavecin); Raraeau (1(183 —
17G4): Rondo, Gigue (för clavecin);
Nioley (1784?) Quatnor (final, för
violkvartett): LoreDtziti (1740 —1794):
Suite en quatre Parties(f. viole d amour);
Monteclair (16(16 —1736): Les Plaisirs
champétres (5 nummer f. violkvartett
och clavecin). Andra konserten, d. 19
okt. hade till progiain: Haj-dn (1732
—1809): Sinfonia (f. violkvartett och
clavecin); Galéazzi (1758—1819): Suite
pour viole de gambe; Ph. Em. Bach
(1714—1788): Conceito pour les
vio-les (kvartett); Niccolini (1762—1842):
Fantaisie pour viole d’amour; A. C.
Destouches (1672 — 1749): Féte galante
(5 nummer: La Rencontre, La
Poursuite, La Gavotte du bouquet, Le
Menuet des amours, Tambourin du
tri-ompbe, för violkvartett och clavecin).
Tredje konserten var en matiné,
söndagen d. 22 (icke 29, som genom
tryckfel uppgafs i förra numret). Vid
denna konsert utfördes: A. C. Destouches:
Le Pays du Tendre (f. violkvartett o.
clavecin); Bruni: Concerto pour
Quin-ton: Martini (1706—1784): Gavotte;
De8maiets (1662—1741): Fileu-e
(båda för clavecin); Benincori (1779—
1821): Quatnor; Asiole (1769—1832):
Concert A dnr pour viole d’amour;
Moi teclair: Ballet divertissement
(En-trée, Air tendre, Tambourin, Carillon,
Farandole) för violkvartett och
clavecin, hvilket sistnämuda instrument var
från Plsyels herömda pianofabrik i
Paris.
Hofsångaren John Forsell, som d.
23 och 25 okt. konserterade i
Musikaliska akademiens sal — naturligtvis
fylld till sista plats — hade på den
första af dessa ett intei nationellt
program, upptagande af Beethoven: »An
die ferne Geliebte»; Fr. Schubert: »An
Sylvia». »Liebesbotschaft»,
»Ungeduld»: R. Schumann: »Der Nussbaum»;
Ad. Jensen: »Waldgespräch»,
»Frühlingsnacht»; Mart’ni: »Plnisir d’amour»;
Delibes: »Serenade ä Ninon»; Gouncd:
»Chanson de printemps»; Sibelius:
»Svarta rosor»; J. Svendsen: »Længsel»;
E. Alnær. »Sidste Reis» (Soinandsvise);
E. Sjögren: Sechs Lieder aus
»Tannhäuser». — Hans Andra konserts
program upptog kompositioner af nu
lef-vande svenska tonsättare, börjande med
Em. Sjögrens stora ballad »Der Vagt
von Tenneberg», hvarpå följde mindre
sånger af: N. Berg: »Bitte»,
»Sehnsucht nach vergessen», »Böljebyvals»;
H. Alfvén: »Marias Sange» (4); W.
Stenhammnr: »Adagio», »Aftenstem-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>