- Project Runeberg -  Samlade vitterhetsarbeten af svenska författare från Stjernhjelm till Dalin / 22. Samuel Petri Brask, Magnus Stenbock, Jacob Fabricius /
379

(1856-1878) [MARC] With: Per Hanselli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jacob Fabricius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

falska ideer, som ställa sig strax fram for wår inbilning,
såsom när det heter, at Gud är i et rum, man då wille
stad fasta, at han är där sanfärdeligeft innesluten, eller såsom
när det säjes, at Gud är i alla rum, man wille tillägga
bonom en werkelig utsträckning, nej det är falskt, At
afskaffa denna idéen behöfwa wi denna reflexion, at en
ande kan icke wara i et rum , åtminstone icke på det sätt,
som wår inbillning föreställer sig det. Jag tilstår at ehuru
man bjuder til at uplyfta sig öfwer sinnerne och öfwer all
materia, har man möda at fatta en andes warelse utan at
sätta bonom uti et wist rum. Emedlertid synes mig, at
bwad swårighet som det är i deras systeme, som påstå, at
en warelse, som är utan materia, icke kan sättas i et rum
egenteligen så kallat, är det ännu större swårigheter i den
meningen, som är deremot. Ty det som är utan materia,
det bafwer inga delar, det som har inga delar, har ingen
skapnad, det som har ingen skapnad, har ingen
utsträckning, det som har ingen utsträckning, kan icke hafwa
situation uti något rum egenteligen så kallat. Ty hwad är
det, at wara uti et rum, om det icke är at upfylla et
spatium? Hwad är det at upfylla et spatium, om det icke
är komma öfwerens med kroppen, med hwilken man är
omgifwen, utan at hafwa delar, och huru kan man hafwa
delar, utan at wara kropslig? Om jag tillägger andan en
utsträckning egenteligen så kallad, då blifwer hwaren
ser-skilt andans tanka, en afsöndrad del af denna
utsträckningen, såsom bwar en kropsens del är en afsöndrad del af
hela kroppen; hwar en andans werkning, blifwer då en
modification eller beskaffenhet af denna utsträckningen, såsom
bwar ock en kroppsens werkan år en kropsens modification
och i detta fall är det ingen orimlighet at säja, at en
tanka är rund, fyrkantig, figurlig, hwilket går derpå ut at
sammanblanda andan med materien. Sålunda är idéen om
Guds omätelighet sådan som wår inbillning formerar sig
den, då bon föreställer sig detta högsta wäsendets warelse,
såsom det, bwilket upfyllér oändeliga rum, på det sätt som
wi ärom i wåra hus, en falsk idée, som bör med all
omsorg afskaffas. Annu fant jag mig icke nog klarögd,
der-före frågade jag: Hwilka notioner böra wi då formera oss
om Guds omätelighet och i hwad mening fatta wi, at den
oändelige anden är närwarande Öfwer alt?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:12:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svsf/22/0387.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free