- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Andra årgången. 1892 /
412

(1870-1940) [MARC] [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 13–14 - J. A. Eklund: Modern moralsofistik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

412 MODERN MORASOFISTIK.
Känner man människonaturen, förstår man, att det där ordet borgerlig
verkar mycket starkt. Ja, det kunde rent af förmå äfven en ganska kvalifice-
rad småborgare att begå excesser, bara för att slippa den fula »klicken».
När Parnell befanns hafva fallit för älskogens frestelser och man kom
underfund med den okrönte konungens n·attliga bragder, hur han smugit om-
.
kring i vännens hus och krupit utefter stuprännorna för att undgå upptäckt
o. s. v., så blef det skandal i England. Man fick lust att vräka konungen från
tronen. Om detta faktum talade åtskilliga våra tidningar under många utfall
mot Englands »fariseer». Eller de talade om »Englands mäktiga puritaner».
Denna sista etikett är synnerligen talangfullt funnen. För alla, som läst histo-
ria, framträda vid ordet genast det korta parlamentets hjältar med »Prisa-Gud-
Barebone» i spetsen och det löjligt småaktiga i bedömandet af Irlands hjälte
träder bjärt i dagen för den troende läsaren. – Sådana där moraliskar äfungar
skulle man sätta skottpengar på. Och det skulle anges, hvar de påträffats,
helst när de tett sig i odlade bygder.
En sådan där etikett räcker, såsom någonstädes påpekats, mycket långt i
sin verkan. Den räcker ej blott att skymma bort det skamliga i Parnells fall.
Den räcker också att länka tankarne ett godt stycke längre, t. ex. i den här
- riktningen: vi skulle ej vara så s,måaktiga; hos oss skulle en dylik person gärna
fått vara statsminister eller hvad som helst.
Kanske också ärkebiskop? Nej, det skulle nog strida mot »den konven-
tionella moralen». - Se där åter en vanlig, ·mycket sägande etikett! När man
kallar en åskådning så, har man degraderat den ungefär till samma sedliga
rang, som ett hycklande comme-il-faut har i det allmänna medvetandet.
När en person använder ett dylikt uttryck - hur skall man göra? Man
bör naturligtvis fråga: hvad menar karl’n? Menar han den moral, som Kristus
förkunnat? Menar han den, som officiellt (’?) predikas i våra kyrkor af luther-
ska präster? Menar han den, som hos oss »människor i allmänhet» anses vara
den rätta? Menar han den, som människor i allmänhet praktisera? l\1enar
han den, som praktiseras af dem, hvilka föra sedlighetens talan i högtidssalarne,
men synda mer eller mindre i smyg? Och hvad menar han med motsatsen:
-
den moral, som icke är konventionell? Innan man får reda på sådant, kan
man omöjligen fälla ett omdöme, mycket mindre inlåta sig i räsonnemang.
* *

*


Det gäller för oss att i den moraliska frihetens och den personliga an-
svarighetens namn åvägabringa en liten emancipation till själfständigt tänkande
och pröfvande. Ett fritt, reaktz’onärt sträfvande i riktning mot Kristus! Kon-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Nov 18 14:03:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1892/0426.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free