- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1895 /
84

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

EVOLUTIONSLÄRAN OCH KRISTENDOMEN.

i sinom tid lämna rum för ett högre, som väl då torde visa sig stå i
samma förhållande till kristendomen, som denna till hedendomen eller
judendomen.

Emellertid ha icke saknats röster, som påstått, att evolutionsläran,
rätt fattad, långt ifrån att innebära någon fara för kristendomen,
fastmera är ägnad att bekräfta den. Detta dock icke så att förstå, att
den skulle fastslå den bokstafliga sanningen af vare sig den mosaiska
skapelseberättelsen eller en hel del andra berättelser och framställningar
i den h. skrift — med dem har hon i allmänhet intet att göra — men
väl så, att kristendomen, med bevarande af dess karakter af uppenbarelse,
kommer att framstå såsom spetsen af utvecklingen och så, att särskildt
hans etiska innehåll från naturens sida får den mest fullständiga
bekräftelse. Den naturforskare, som personligen stående på den kristna trons
ståndpunkt och lifligt verksam för religiösa ändamål, framför alla andra
har uppträdt för denna evolutionslärans öfverensstämmelse med
kristendomen, är professorn vid universitetet i Edinburgh Henry Drummond.
Redan förut känd äfven i vårt land genom några smärre skrifter, bland
hvilka »Naturens lag inom andens värld» torde vara mest bekant, torde
han i sitt senaste ofvan anförda arbete ha sagt allt hvad som från hans
ståndpunkt kan sägas om och till försvar för den sak, till hvars målsman
han gjort sig. Då- hans bok delvis låter evolutionsläran framstå i en ny
dager och utan tvifvel är värd ett närmare skärskådande torde en exposé
af dess innehåll, åtföljd af några reflexioner icke sakna intresse.

Arbetet innehåller jämte ett kort företal en vidlyftig inledning,
bestående af fyra afdelningar, af hvilka den första handlar om evolutionen
i allmänhet (Evolution in general), den andra om den faktor, som felas i
dess vanliga teorier (The missing factor in current theories), den tredje
svarar på frågan, hvarföre evolutionsmetoden (för skapelsen) blef väld
(Why was Evolution the method chosen?), och den fjärde har till
öfverskrift: Evolution och sociologi (Evolution and Sociology). I den därpå
följande hufvuddelen framställes i tio kapitel tillblifvelsen af kroppen
(The Ascent of the body), kvarlefva (stommen) af föregående lägre
utvecklingstillstånd i kroppen (The Scaffolding left in the body), afslutningen
af kroppens utveckling (The Arrest of the body), gryende förnuft (The dawn
of mind), språkets utveckling (The Evolution of language), kampen för
(den egna) tillvaron (The Struggle for life), kampen för andras tillvaro
(The Struggle for the life of others), huru en moder blef till (Evolution
of a mother), huru en fader (Evolution of a father) och huru utvecklingen
vänder sig inåt, den inre människans utveckling (Involution).

Jag vill försöka att först lämna en framställning af bokens innehåll
för att sedan se till, om och i hvad mån författarens åskådning låter sig
förena med kristendomen. Att den förra måste begränsas till
hufvud-tankarne, är naturligt. Det oaktadt torde den komma att synas alltför lång,
i synnerhet som det svårligen skall lyckas mig att återgifva författarens
liffulla stil. Så vidt möjligt vill jag dock låta förf. själf tala.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:17:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1895/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free