Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
SPANSK NUTIDSLITTERATUR.
24 I
Sr. Palacio Valdés började sålunda sin litterära bana såsom kritiker och
fortsatte därmed till 1881, hvarefter han uteslutande ägnat sig åt prosadiktning.
Ifrån denna tid föreligga i bokform tre arbeten: Los Oradores del Ateneo,
Los Nowlistas Espaholes och Nuevo Viaje al Par nas o, hvaruti förmodligen
äro samlade de kritiska artiklar, som under årens lopp varit intagna i Rcvista
Europea, och möjligen några andra därutöfver. Alla dessa artiklar omfatta
litterär kritik, skisser och uppsatser om en del nu lefvande spanska skalder,
prosaister och talare. Där finnas inga stränga domslut, intet öfvermodigt
mästrande — därför saknar humoristen Valdés all fallenhet. Men ironien är
däremot icke för honom främmande och ofta nog skymtar ett litet maliciöst
leende fram under frasen. Silhuetter, skarpt tecknade, finnas många, någon
gång närmande sig karrikatyren, men å andra sidan saknas ej heller prof på
ett ytterligt vekt och känsligt sinne såsom t. ex. vid ristandet af en dödsruna.
Utom ofvannämnda kritiska arbeten återstår att nämna ännu ett: La
Literatura en i88i> ett samarbete mellan Sr. Valdés och Don Leopoldo Alas
(Clarin), hvarmed Sr. Valdés afslutat sin kritiska verksamhet efter att hafva
förvärfvat sig en mycket framstående plats inom de spanska kritikernas led.
Han går därefter att själf utsätta sig för kritik, och han är själf den förste att
med skärpa kritisera, hvad han efter mognare omdöme finner svagt eller
omotiveradt i sina egna arbeten.
Sr. Palacio Valdés’ första roman utkom 1881 under titel El Sehorito
Octavio och är historien om en ung poets oskyldiga och platoniska kärlek
till en skön, olycklig grefvinna. Författaren visar sig här såsom en skarp
iakttagare af verkligheten och en fin naturmålare, som vill verka med enkla
medel och undviker komplicerade intriger. Såsom debut-arbete förtjänar det
allt beröm, och många drag af fin psykologisk analys förhöja dess värde.
Den andra romanen i ordningen, Marta y Maria, utkommen 1883, har
emellertid en långt större betydelse. Den angifves af författaren i företalet
såsom grundad på verkliga händelser, och dess innehåll är i korthet följande:
Maria Elorza, en med rik fantasi utrustad, fin, vacker och intelligent flicka,
börjar att odla sin själ med rena fantasiprodukter, riddarromaner. Småningom,
af skäl, som författaren följdriktigt utvecklar, vänder hon hela sin andliga
trängtan till Corazån de Jesüs, öfverger romanen för mystiska skrifter,
helgonhistorier, öfverger sin trolofvade, artillerilöjtnanten Ricardo de Peftalta, för den
mystiske brudgummen, invecklas i en carlistintrig och slutar med att taga slöjan.
Hennes yngre syster, Marta, utvecklar sig till en praktisk kvinna, skapad för
hemmet, förälskar sig i Ricardo, och i sista kapitlet — som är ett konstverk
för sig — blir hon hans maka.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>