Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Litteratur - Ur bokmarknaden. Af O. Wieselgren - Henning Berger: Ur larmet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
af dessa experiment. Bilden är icke tilltalande men otvifvelaktigt
gifven med stor natursanning och säker iakttagelseförmåga.
Äfven ett par andra af bokens bifigurer utmärka sig för samma
egenskaper, bland andra den friskt och säkert tecknade Kaja Gille,
en själfständig och oberoende ung dam af en typ som på senare
tid allt mer och mer börjat göra sig gällande i vår litteratur, och
den i lifvet vilsekomne stackars drömmaren Mårten Gille, som
författarinnan ägnat mera odelad medkänsla än de flesta andra af sina
gestalter. Eljest gör sig här och där en viss torrhet märkbar i
personskildringen; psykologien skulle säkerligen vinna på att riktas litet
djupare och icke som nu i mångt och mycket stanna vid skarpa
men episodiska och ibland kanske litet ytliga iakttagelser. Dessutom
kan man knappast undvika att tyst eller öppet beklaga författarinnans
något enformiga typval; det skadar icke att en eller annan gång till
omväxling skildra en hygglig och sympatisk personlighet.
Sainte-Beuve, som läst många böcker och med skäl ansågs äga en ganska
utbildad smak, fann en gång skäligt att med anledning af det tämligen
enformiga galleri af otrefliga figurer som fyllde bröderna Goncourts
romaner bekänna sin utpräglade smak för »ce qui est agréable» i
litteraturen. Det kunde inte skada, om den begåfvade och skarpsynta
författarinnan till Alma Wittfogels rykte vid sin nästa bok ville ha
den store franske kritikerns ord i tankarna.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>