- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
119

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Vad innebär en modern världsuppfattning?. Av Einar Tegen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VAD INNEBÄR EN MODERN VÄRLDSUPPFATTNING 11*

dualismens Achilleshäl. Ty då den gör vardera verkligheten
till en substans, har den därmed också ohjälpligt söndrat
tillvaron inom sig själv och kan icke återvinna dess enhet. Men
verkligheten måste vara en — i det avseendet nämligen, att
man icke kan anta från varann absolut skilda världar eller
serier. Jag återkommer strax härtill.

Om man således låter detta vara detta, då kan materien icke
vara föreställning eller föreställningen materia, och då kan icke
heller en tvåfald av substantiella verkligheter tänkas, ty
substansens begrepp är över huvud en försyndelse mot denna regel
Vi måste således ta verkligheten sådan den är, i all dess rike
dom, i all dess växling och i all dess mångfald, både till
kvantitet och kvalitet. Ett är icke mera verkligt än ett annat. Och
till grund för alla relationer måste ligga reala moment,
kvaliteter, ty utan dessa inga relationer. Relationen förutsätter leden
i densamma. Något måste stå i relationen. Och detta måste
ytterst självt vara något som ej är blott utsträckt eller besitter
en viss storhet. Det måste vara eller besitta en därifrån skild
kvalitativ bestämdhet, varmed jag då icke utan vidare vill hava
sagt, att det är den enstaka kvaliteten såsom sådan, som står i
relationen. Det som står i relationen måste kanske tänkas
såsom en enhet av kvaliteter, eit något med kvalitativ
bestämdhet. Huru som helst är dock verkligheten ytterst en oändlig
rikedom av kvaliteter, och det är fullkomligt godtyckligt att
bland dem uttaga utsträckning och medvetande såsom de enda
Medvetandel är en kvalitet bland andra, en enkel kvalitet i deri
oändliga rumsliga och tidliga verkligheten. Denna verklighet har
både medvetande och utsträckning till bestämningar. Ty såsom
samtidiga — fysiskt och psykiskt måste ju kunna tänkas
samtidiga — tillhöra de en och samma tid, ett och samma
tidssammanhang och därmed ock en och samma verklighet. Det soro
är psykiskt, det som har medvetande till bestämning, det är ock
fysiskt, är utsträckt. Men därmed är ingalunda verklighetens
rikedom uttömd. Låt mig blott peka på en sådan kvalitet som
färg. En viss färgkvalitet, t. ex. rödhet, är ock, synes det, en
bestämning hos verkligheten och i vissa avseenden att fatta i
analogi ined medvetandeskvaliteten. Det skulle föra för långt att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free