- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
291

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - »Oxen i Sjöga». Av Axel Boëthius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»OXEN I SJÖGA» 291

Han må f. ö. vid sitt verk ha bestämts av olika hänsyn och
skäl — visst är, att så som vi nu se på hans djurbilder té de
sig för oss som en stor apokalyptisk fantasi, som ganska tungt
och mäktigt träder fram mot väggarnas övriga fabulerande
mångahanda.

Betraktar man närmare bilderna skall man emellertid snart
finna, att de ej endast äro evangelistsymboler, att de också haft
ett annat syfte, en mera detaljerad uppgift i kyrkan. Mellan
den ryktbare oxens horn höjer en stad sina tinnar. På
hans bröst finner betraktaren en penninglåda och en vinkvist,
ovanom vänstra frambensklöven tvår en man sina händer. Vid
vart och ett av dessa bisarra tillägg ses en siffra. Så är det
med alla symbolerna. Örnen här ovan med sin guitarr och sitt
ämbar, lejonet med sin kalk, Matteus-änglarna med radband,
fruktträd, flyende djävlar, alla visa de samma egendomliga
utstyrsel. Utgivarinnan har visat upp att föremålen och
siffrorna hänvisa till, erinra om kapitel i de olika evangelierna.
Vid kalken mellan Lukastjurens ben står talet 22: Lukas 22
skildrar nattvardens instiftande. På en av Matteussymbolerna syns
vid två druvklasar talet 20: i Matteus 20 läses liknelsen om
arbetarna i vingården o. s. v. Evangelistsymbolerna äro — för
att sammanfatta — minnesbilder, som skulle underlätta
hågkomsten av viktigare bibelställen. Vid några av bilderna läsas
ock inskrifter: »Prima (resp. secunda, tertia, quarta) imago
Matt-hai (resp. Luce, Marci, Johanis)» d. v. s. första (resp. andra,
tredje, fjärde) bilden till Matteus (resp. till Lukas, till Markus,
till Johannes.) Man kan vidare observera, att prima imago
begynner med det ifrågavarande evangeliets början och de följande
bilderna fortsätta sedan i ordning med kapitlen. Lukas’
evangelium var genomgånget med 4 bilder: quarta imago hänvisar till
de sista kapitlen (19—24).

Varifrån härstammar denna tydligen noggrant utarbetade
evan-gelie-mnemonik? Ett rent tillfälligt studium förde nyligen i min
hand en reproduktion av en sida ur ett ganska sällsynt, föga
observerat tyskt träsnittsverk från 1400-talet med förklarande
latinsk text, Ars memorandi notabilis per figuras
evan-gelistarum. Och sidan i fråga visade — så som
avbildningen å sid. 290 röjer — just en Lukastjur, en bild med samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free