- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
135

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Litteratur - Nya Zornstudier. Av Gerda Boëthius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR 135

konsthistoriska arbete, som skrivits om Zorn. Förf. har, som
bekant, tidigare sysslat med samma ämne och hans djupa och
vittgående kunskaper om hela epokens konstliv ha gjort honom i
eminent grad skickad att lösa en uppgift, som ingalunda hör till de
lättaste. Stor är alltid svårigheten att ge syntesen av ett rikt och
skiftande konstnärsliv, som ligger inom ens egen tid, än svårare då
det gäller en personlighet omkring vilken striden ofta stått het i
samtidens konstpolitiska skiftningar, men som ändock redan i livstiden
blev en världsberömd konstnär och på många håll i vårt land en
verklig legendens man.

Den nu föreliggande delen av monografien — Ungdomstiden —
sträcker sig fram till år 1893, där den första Amerikaresan ger en
lämplig avgränsning. Författaren har så gott som helt varit hänvisad
till konstnärens verk. Personliga brev finnas icke — Zorn var ingen
brevskrivare — och de kortfattade självbiografiska anteckningar, som
konstnären gjort, har författaren endast läst igenom, men icke haft
tillfälle att i vanlig mening använda. En källa, som dock stått till
hans disposition och givetvis berett honom den största lättnad, är den
handskrivna katalog över Zorns verk, som till stor del författats av
Thorsten Laurin.

Men givet är att framställningen i mycket stor utsträckning måste
bygga på muntliga uppgifter och berättelser i första hand meddelade
av konstnärens hustru och närmare vänner. Därvid har Tor Hedberg
haft den största fördel och hjälp av, att han själv sedan många år
kunnat räkna sig bland de senare, varigenom han lyckats ge skildringen
något av den personliga upplevelsens charm.

Läsningen av boken efterlämnar också ett starkt intryck av
konstnären och hans verk. Karaktäristiken är oftast slående. Jag tänker
särskilt på yttranden såsom det med anledning av Zorns och
Josephsons gemensamma resa till Spanien 1881, där kontrasten mellan två
kraftiga telningar av varandra så olika raser får en blixtlik belysning.
Om Zorn säger han:

Den andre en så typisk german som gärna kan tänkas, egocentrisk,
orubbligt originell trots alla ytliga och tekniska påverkningar, fullständigt
traditionslös och endast av den geniala synen på verkligheten förbunden med de stora
mästarne, trots all sin envetna självständighet förutbestämd till en aldrig
svikande popularitet.

Inledningskapitlet ägnas åt en kortfattad skildring av Zorns
släktförhållanden och uppväxttid. Därvid framhålles starkare än tidigare
skett det utpräglade släktdrag från det tyska fädernet, som utmärkte
Zorn, liksom ock att faderns, bryggarmästaren Leonard Zorns
musikaliska begåvning är det enda estetiska påbrå, som man direkt kan
påvisa. Därvid förnekas naturligtvis ej att dala-allmogens
handaskicklighet, som möjligtvis också utmärkte äldre generationer i
mödernesläkten, kan ha slagit ut i verklig konstnärlighet. Då det gäller de
tidigare biografiska notiserna har författaren dels av konstnärens hustru,
dels ur hans nämnda självbiografiska anteckningar hämtat en del
uppgifter, som ge en bättre helhetsbild än tidigare arbeten och som även
korrigera dessas påståenden på flera viktiga punkter. Det är emellertid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free