- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
392

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - När svensk allmoge grundade kyrkosamfund i Norra Amerika. Av Söderblom Anna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

392 ANNA SÖDERBLOM

bruk kommit i gång. God tillgång på billig arbetskraft gjorde
livet lätt för den besuttna och förmögna klassen.
Herrgårds-och brukslivet florerade i älsklig och förfinad kultur och även i
ystert nöjesliv. Man sjöng och svärmade i den sena
romantikens veka diktning. Man dansade, och man drack.
Brännvinet rann rikligt i husbehovsbränningens tid. Superiet
tolererades icke blott på marknader och gillen utan i hemmen,
jå i prästgårdar och sakristior. Gösta Berlings saga är säkert
typisk för sin tid. I nutiden finnes ett mycket livligt intresse
för de ädelsinnade, avsigkomna, romantiska kavaljererna och
för de sköna små flickorna, som dansade och voro förälskade
och förkylde sig.

Det skedde djupare och märkligare ting i 1840-talets Sverige,
som vänta på sin Selma Lagerlöf.

Småbönderna levde sparsamt och tarvligt. Bland lantarbetare
och torpare rådde torftighet för att icke säga nöd, bland smeder
och bruksarbetare ytterlig knapphet. Man doppade i vardagslag
potatis i saltlake och åt en bela bröd till. Men i djupet levde
Sveriges själ. Väckelserörelserna hade börjat märkas. Grupper
samlades till ett innerligare fromhetsliv. Den tidiga,
gammallutherska väckelsen, sådan den tagit uttryck i Mose och
Lamb-sens visor och Sions sånger, var i gång länge, innan den slog ut
i den stora rörelse, som mest är känd med Rosenii namn. Den
djupa längtan i själen och motstånd uppifrån spred den andliga
rörelsen i folkets djupa led. Samtidigt började
nykterhetstan-ken vakna. Wieselgrens mäktiga predikan hördes.

Det var i denna tid som locktonerna från Amerika ljödo, l
det stora landet på andra sidan havet finnes det jord, god, rik
jord att få till eget för intet eller nästan intet. Man sade att
någon redan givit sig iväg. Tänk, om man skulle våga!
Små-landstorpareii såg på sina åtta pojkar. Det var smått om det
mellan stenarna i Småland. Var skulle det bliva bröd åt alla
de där? Nog kan det hända, att mor och jag förbliva lika
fattiga därute, som vi varit här hemma. Men det kan bli bättre
för pojkarna. En av pojkarna, nu en burgen man i »The^iddle
West», har berättat det så, på fråga hur det gick till, att de
kommo ut till Amerika. Jag tror att detta fall är
utomordentligt typiskt. Långmodig uthållighet genom många släktled. Men
så öppnas en utsikt, som lockar och blir trodd. Då kommer
det tröga folkets hetsighet fram. Har svensken kommit så långt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free