- Project Runeberg -  Svenska vitterhetens häfder efter Gustaf III:s död / Första delen. Kjellgren. Leopold. Thorild. Till och med 1792 /
92

(1873-1890) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

’STOCKHOLMS-POSTENS FÖRSTA ÅRGÅNGAR.

både på vers och prosa, från hvilka det onda har sin
upprinnelse, samt att upplysa och förbättra smaken hos dem,
som äro skickade att utbreda salighetens kunskap.
Ungefår samma tankar ligga till grund för en granskning af
pastorsadjunkten Stählbergs "Nådespegel;" men äro der vida
sämre utförda 6). I denna recension, hvarest i öfverlägsen ton
åtskilliga plattheter framläggas, yttras en åsigt, som sedan
framkallade en långvarig polemik. Det heter, att "intet ämne
kan finnas mindre fördelaktigt för en poet, vore han ock
den yppersta, än ett evangeliskt skaldeqväde." Den
uppfattning af förhållandet emellan religion och filosofi, som
här antydes, framträder klarare utvecklad i en af Kellgren
1781 skrifven uppsats: "Om svårigheten för en
kristen att vara stor poet."

"Man må falla i förundran att med alla de tjattrar, som den
kristna religionen och moralen pålagt våra skalder, de likväl kunnat
upplyfta sig så högt som de gjort på Pindens branter. Huru många
friheter, som förbjudas af vår lära, och huru många flera, som
fördömas af våra lärare!. Skaldekonsten befaller att tänka fritt och starkt
och att uttrycka sig likaså: kristendomen pålägger att tro med lydnad
och tysthet. Skaldekonsten bjuder inbillningen att på eldsvingar
ut-sväfva kring alla verldens rymder och att sjelf skapa nya, då dessa
felas. Men, då de himmelska sanningarne stigit ned på jorden, hafva
de inskränkt dess flygt vida ned under skyn. Det åligger skalden att
försköna naturen och förtjusa sinnena: det åligger den kristne att
anse verlden med förakt och afsky, och att fly såsom ett gift alla
sinliga nöjen. Det fordras för poeten att måla passionerna i deras
häftigaste utbrott och följaktligen att känna-dem likaså: då tvärtom
en rätt kristen bör qväfva och utrota dem. Hedningarnes dygder
bestodo alla i verksamhet och utöfning; de kristnes deremot äro nästan
alla passiva ocli grunda sig på försakelse. Den sinliga kärleken,

•) 1780 11:0 93, 1780 n:o 98. Ett annat exempel har man 1781 n:o
157, der några långfredagsvers anföras som prof på osmaklig och
följaktligen i St. Postens ögon skadlig religiös poesi. — Ur
recensionerna öfver Lundaskalden och Ståhlberg meddelar Malmström långa
utdrag II. s. 239 och följ.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:33:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svvitterhh/1/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free