Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje Boken. Den från Tyskland inkommande christendomen i förening med christendom införd från England. År 980—1060 - 8. Den helige Sigfrids historia
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
man inser lätt att en ammanblandning skett med den
bremiske erkebiskopen Unni, som enligt hwad förut är berättadt afled
i Swerige. Något annat namn hafwa wi icke att uppgifwa.
Icke heller weta wi i hwad förhållande Sigfrid stått till den
hos Adamus omtalade Thurgot, om hwilken ofwan ett och
annat blifwit anmärkt. Om de warit samtidiga, eller hwilken
som warit den äldste, är icke för oss tydligt. Få wi tro
Adamus, så war Sigfrid den föregående. Saken är icke af wigt,
då Thurgot sannolikt blott en kort tid wistades i Swerige.
Såsom Thurgots eferträdare nämnes hos Adamus 3) en
Godesealens af Ramsola, således wäl en Tysk, tillförordnad och
inwigd af den bremiske erkebiskopen Unwans efterträdare.
Äfwen härmed är endast ett namn åt oss gifwet, och underrät-
telserna bevisa på sin höjd, att de bremiske erkebiskoparne woro
uppmärksamme på ett on:råde, inom hwilket christen kyrka upp-
reste sig till följe af åtgärder, som icke egentligen woro deras.
Wi lemna tills widare Westergötland och dess kyrka ur
sigte, för att betrakta de förhållanden, som i en annan swensk
landsort wisa sig.
Att Sigfrid arbetat i Småland och särskilt i landskapet
Wärend, deri sammanstämma alla de gamla urkunderna.
Sjfelfwa Isländarne hafwa derom kunskap 4). Och alla urkunder-
na uppgiswa, att Wärend warit den ort, i hwilken Sigfrid
stadigast och hufwudsakligast werkat. "Han tjenade der Gud
länge", säger Olof Tryggwasons saga. Och att de srån
denna ort härstammande legenderna låta Wärend utgöra hufwud-
punkten för Sigfrids apostoliska arbete, är redan anmärkt. Det
ställe, på hwilket han först hwilade, hette Östrabo, i granskapet
af det närwarande Wexiö. Här fick han i sömnen uppenbarel-
3) H. E. II. e. 46.
4) Ol. Tr. S. Ska^l). uppl. II. f. 327. Om Wärend har dock
författaren icke haft uågot redigt begrepp.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>