- Project Runeberg -  Syndikalismen / 1946 /
57

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arthur Koestler om
Sovjetryssland

Av Sverre Bjurman

Arthur Koestlers bok Yogin och
kommissarien är en bok vars helhetsvärde vi inte
här skall försöka analysera. Vi återkommer.
Vad vi här skall sysselsätta oss med är det
rikhaltiga material, de faktiska uppgifter och
de klarögda iakttagelser om de ryska
förhållandena som Koestler ställer till läsarens
förfogande. Alla känner vi till, att den ryska
järnridån hindrar insynen i diktaturregimen
och det är mycket svårt att få tillförlitliga
uppgifter. Koestler har själv en gång varit
en troende kommunist som i sovjetregimen
hoppades finna det paradis mänskligheten
längtar efter. Hans framställning emanerar
således icke från en människa som från början
varit fientligt inställd mot regimen, utan från
en desillusionerad som söker att göra rättvisa
men också oförblommerat framlägger sin
kritik. För den som vill veta något om det nya
Ryssland är Koestlers bok en källskrift av
förnämligt värde.

Ett efter ett väger Koestler de argument
som i de troendes ögon blir bevis för den
stalinistiska regimens förträfflighet. Om de ryska
arméernas framgångar 1944 är ett bevis för
stalinismens överlägsenhet över andra
samhällssystem, kan vi också anta, att den ryska
segern över Napoleon 1815 bevisade
tsarsystemets överlägsenhet över franska revolutionens
principer, och samma analogi kan då tillämpas
på varje nation som kämpat i det sista kriget.
Ergo bevisade Salamauas heroiska japanska
försvarare, som stupade till sista man och som
till större delen var enkla arbetare och bönder
i likhet med dem i Stalingrad, genom sin ojäm-

förliga offervilja, att mikadons styrelsesätt
var det mest framstegsvänliga på jorden.
Ingen kan heller förneka att tyska armén
kämpade föredömligt. Är det ett bevis för att
nazismen har rätt och att de som fördömer
Gestapos skräckvälde var bakdantare?
Kineserna kämpade ett decennium ensamma mot
den överlägsne japanske angriparen, men är
det ett skäl för västerlandets arbetare att
efterlikna den kinesiska samhällsordningen? Till
och med intellektuella accepterar obetingat
formeln, att ryssarna strider så bra, emedan
de vet vad de strider för, medan däremot de
missledda och fanatiska tyskarna, japanerna
etc. strider bra emedan de inte vet vad de
strider för. Men om den tyske soldatens
stridsmoral inte bevisar önskvärdheten av nazism,
kan inte heller den ryske soldatens
stridsmoral bevisa önskvärdheten av stalinism. Överallt
under det nuvarande kriget, där nationalismen
kommit i konflikt med sociala ideologier, har
nationalismen vunnit. Det fascistiska Grekland
under Metaxas bekämpade den italienske
fa-scistinkräktaren, det demokratiska
Storbritannien friade till det fascistiska Spanien, den
japanska fascismen fana ett modus vivendi
med den ryska bolsjevismen. Bakom de
högtravande ideologiernas fasad förblev det hela
ett krig mellan nationerna, för rent nationella
intressen, för erövring och i självförsvar mot
inkräktaren.

Detta gällde Ryssland såväl som de andra
länderna. I Ryssland ersattes den forna
"In-ternationalen" med en ny nationalsång, den
revolutionära soldateden ersattes med en
nationalistisk ed, all jämlikhet inom armén
avskaffades, den revolutionära disciplinen ersattes
med en auktoritär disciplin, gamla
tsargeneraler, som bekämpat revolutionen,
återinsattes som nationella idoler, och Guds välsignelse
utdelades av den pånyttfödda ortodoxa
kyrkan. Den ryske soldaten, som alltid kämpat
bra i Guds, statens och sin regerings namn
fortsätter att kämpa bra i Guds, statens och
sin regerings namn,

Okunnigheten om Ryssland är tät. Om man
talar om för en bolsjevikisk eller annan
arbetare att rätten att strejka är avskaffad i
Ryssland och att strejk eller uppmaning
därtill kan drabbas med dödsstraff blir han choc-

57

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:47:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/syndikal/1946/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free