- Project Runeberg -  Teatern och Livet. Några tankar om dramatisk konst i nutid och framtid /
9

(1910) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9

en eak kommer utifrån. Men skulle samma artikel
sett dagen inom landet, hade barometern visat på
»fult». Om de nämnda satirerna varit skrivna i
Sverige hade de med säkerhet aldrig blivit uppförda, än
mindre blivit omhuldade även i högerprässen.

Den enda svenska satir, som på länge kommit
fram, var riktad mot nyare idéströmningar, under det
dess utländska kamrater gycklade med bestående
hyckleri och humbug. Det är en betecknande
skil-nad.

Man må emellertid ej tro, att den utländska varan
denna gång var av någon för samhällets bestånd
riskabel beskaffenhet, eller att de större kulturlanden stå
mycket efter Sverige i försiktighet. Då skulle inte
klagoropen höjas så högt därute som sker.

Hur tacksam man än får vara för de
samhällssatirer, som komma fram, skadar det ändå inte att
avslöja det frimureri, som oftast sammanhänger med
deras framförande, för dem, som möjligen inte hafva
reda därpå.

Det fordras en hel del särskilda betingelser för
att en satir — och än mera ett modärnt idé-drama
— skall bli antagen, oavsett dess litterära värde. Den
får ej ta för djupt på någon samhällsfråga. Den får
ej föranleda allvarlig diskussion, blott skämt och skratt.
Satirens udd skall vara anbringad med så väl avvägd
beräkning, att den trots sin skenbart revolutionära ton
och sitt hån mot institutioner och lagar, i praktiken
förfelar sin verkan. Den får ej såra dessa samma
institutioners och lagars förkämpar och
stödjepe-lare, blott roa dem. Den får med ett ord ej vara
farlig.

De unga författarne äro som regel för naiva och
oerfarna för att genomskåda detta dubbelspel. De se ej

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterliv/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free