- Project Runeberg -  Teatern och Livet. Några tankar om dramatisk konst i nutid och framtid /
10

(1910) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller förakta den listens smala väg de måste krypa
för att som det heter »bli spelbara».*

Nybörjarnes dikter storma fram i ungdomsmod och
ärlig entusiasm och bli refuserade — för att kanske
tio år senare tagas upp och kallas för mästerverk.
Det tycks, i bästa fall, vara de unga talangernas öde
över lag. Ty på affischerna stå nästan aldrig annat
än åldringars eller medelåldringars verk. Deras som
lärt sig beräkna. Eller deras som tiden hunnit fatt.

Skrivs det då verkligen en annan dramatik, än den
som till dagligdags trycks på affischerna?

Finns det en ungdomsskörd som aldrig bärgas?
Om man får tro en fransk kritiker, bli »nio tiondelar
av det mest gripande och intressanta, som produceras
aldrig uppförda.»

* Invändningen »att det första man kan begära av ett
sceniskt verk är väl, att det skall vara — spelbart», bar från
erfaret och auktoritativt håll gjorts mot denna sats.

Här föreligger en begreppskonfusion.

Man kan ju ta ordet spelbar i två bemärkelser, när det
gäller ett dramatiskt verk: den tekniska och den psykologiska.

Invändningen avser den tekniska, men meningen rör sig
om den psykologiska. De efterföljande raderna visa
tankegången. Ett tekniskt odugligt stycke tages nämligen ej
sedermera upp och kallas för mästerverk.

Fallet Wedekind är typiskt. Ett annat exempel är lbsen.
Hans »Gengangere» förklarades till att börja med ej spelbar.
Det var ej för att lbsen saknade teknik.

Refusering av psykologiska skäl äger rum på alla
konstområden. Skulle just vår teater utgjort ett undantag?

Vad för övrigt tekniken angår är det mot dess
övervärdering, ej mot dess värdering, ett reagerande nu söker sig
fram, först och främst i Frankrike, teknikens förlovade land.
Det är just där man klarast påvisar, hur världen överflödar
av virtuosmässig pjäsfabrikation, som briljerar, men ingenting
ger. Lampor av konstarbete och med utsökt mekanism, men
utan olja. Det är mest från Frankrike vi läsa de väckande
orden att lämna den teatraliska slentrianen för att på nya
vägar finna en sannare, naturligare, människovärdigare
dramatisk konst än den nu gängse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterliv/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free