- Project Runeberg -  Teatern och Livet. Några tankar om dramatisk konst i nutid och framtid /
22

(1910) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det är oändligt ledsamt att förbättringar överhuvud
taget komma så långsamt. Man hör ibland
uttrycket att »ingenting bör gå för fort». Det är alldeles
riktigt, när det t. ex. gäller automobiler och andra
fordon, men blotta tanken att kulturarbetet kunde gå
för fort är humoristisk.

Gamla tiden hade bestämda regler för ett dramas
komposition. Själva det tekniska hopsättandet skulle
göras enligt vissa mönster och man tolererade tidtals
inga avvikelser från dessa. För att en författare
skulle nå fullt erkännande, skulle de alla iakttagas.

Så t. ex. fordrades för ett mönstergillt skådespel,
att det uppvisade de »tre enheterna», varmed menas,
att det i förhållande till tid, rum och handling skulle
förete enhet d. v. s. det fick ej röra sig om flera
handlingar eller på olika rum och tider.

I de antika skådespelen fortskred vanligen den
enda handlingen på samma plats under en tidsutdräkt,
som ej tänktes längre än den spelade handlingen i
sceniskt utförande behövde. Men det blev tidigt
opposition mot formerna, vilket dock ej hindrat, att
formalismen ofta på nytt velat göra sig gällande. Under
det franska dramats -klassiska storhetstid var den
kanske ännu mera framträdande än under antiken.

Eftersom det fanns stränga mönsterregler, som
borde följas, uppstod naturligtvis en ordningsvakt,
som skulle se till att de verkligen efterlevdes. Denna
reglernas skyddskår blev kritiken, vilkens ställning
mellan författarne och reglerna ganska mycket liknar
polisens mellan folket och lagen.

I sociala brytningstider gör omständigheternas makt,
att polisen blir de härskandes tjänare mot de
undertryckta, men kraftigt framryckande nya klasserna.
På det andliga området har man samma företeelse.
Den revolutionerande, ja till och med blott okon-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterliv/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free