- Project Runeberg -  Teatern och Livet. Några tankar om dramatisk konst i nutid och framtid /
23

(1910) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ventionella litteraturen får oftast kritiken och
anmä-larne emot sig. Det är ett historiskt drag, som ständigt
upprepar sig, att kritiken i allmänhet saknar
framtids-sinne. Den bekämpar intensivt nydaningar, som den
dock genom aning och instinkt borde förstå är
morgondagens segrande och av alla antagna övertygelse.

Det motarbetande, som nya litterära riktningar
haft att utstå, är en intressant sida av
litteraturhistorien. Den dramatiska konsten har kanske mest av
alla fått sitta emellan.

Man måste le, när man läser om hur dramatiska
storverk, som nu äro sina respektive nationers
stolthet, blivit behandlade av trånga och skolmästaraktiga
kritikaster, när de först sågo dagen.

Redan i forntiden var det så. Själva den store
Aristoteles begick det misstaget, att med hårdhet och
oförstående kritisera Euripides’ i hans ögon allt för
nymodiga och konstlösa tragedier.

Genom den större frihet till form och ämnesval,
som skall stå framtidens dramatici öppen, blir
kritikens ställning i mer än ett avseende annorlunda.
När den ej längre behöver vara en formalistisk
skyddsvakt omkring det bestående, lägger den om sin
verksamhet på en annan bog. Den blir troligen som regel
mindre negativ än nu. Den kan ej längre tala i namn
av något hemlighetsfullt, suveränt orakel, som bjuder
och befaller. Den får ge positiv kunskap och sin egen
subjektiva smak, det är allt. Därjämte kommer clen
säkerligen att utan klassfördomar med kärlek ta sig
an nybörjande diktare, känna gemensamt med och ej
antagonistiskt mot skapande konstnärer, ge den större
erfarenhetens vänliga och ej sårande råd om hur
målet bäst skall nås, vilka utarbetandets grepp och
detaljer, som böra eftersträvas eller undvikas, med ett
ord stödja och hjälpa. En konstnärs själ är av käns-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterliv/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free