- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / 1929. Väg- och vattenbyggnadskonst /
156

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156

TEKNISK TIDSKRIFT

Fig. 8. Toalettrum. Möbler av metall och glas.

husbyggandet och allt som står i samband därmed
helt enkelt är en teknisk, organisatorisk fråga, som bör
få utveckla sig utan några som helst estetiska
bi-avsikter. i motsättning härtill höra vi från ett annat
läger, icke mindre avancerat, en helt motsatt syn på
saken. Det kan erinras om att en stor facktidskrift för
några år sedan öppnade sina spalter för en
diskussion över denna fråga mellan två av de mera kända
pioniärerna.

Vi kunna lämna åsido dessa meningsskiljaktigheter,
som i sak icke torde ha någon större betydelse. • Även
om det tekniska och organisatoriska måste bli det
väsentliga i åtminstone 99 procent av allt
husbyggande och även om det estetiska intresset skulle
hänvisas att utveckla sig helt och hållet inom de gränser,
som angivas av de rent praktiska och tekniska
kraven, så finns det dock ingen anledning att befara,
att den mänskliga produktionen på detta område
skulle vilja avstå från formens förädling och
åsidosätta det för det mänskliga välbefinnandet
nödvändiga trevnads- och skönhetsbehovet.

En stol eller ett bord behöver ej upphöra att vara
vacker för att den från att ha varit konsthantverk
eller rent av indviduell konstskapelse blivit
standardiserad industrivara, Det indviduellt personliga har
gått förlorat, det i traditionell mening konstnärliga.
Typen har blivit en ny, den karakteriseras av
materialets precision, av den knappa, eleganta formen.
Den har blivit vacker utan att söka förneka sitt
industriella ursprung, sin industriella typ.

28 sept. 1929

Den verkar med andra medel än det enstaka
individuellt formade konstverket, men den är på väg att
ge världen en ny norm för den materiella skönheten,
den tekniska formen, som betingad av det maskinella
framställningssättet håller på att arbeta sig fram.

Den gamla vägen att söka förkläda den industriella
standardvaran i det individuella konsthantverkets
form för icke till målet, typen mekaniserad
upprepning komma vi icke förbi, den måste accepteras. Den
skenkonst som skapats genom ett missriktat
samarbete mellan konstnärer och fabrikanter kunde icke
leda till något resultat, därför att utgångspunkten
var felaktig. Konstnärerna arbetade ofta med den
individuellt konsthantverkliga typen för ögonen i
stället för att skapa en förädlad standardform.

Kapten Hans O. Elliot:

i en uppsats av arkitekten professor Wolf ("Die
Wohnung", Zeitschrift för Bau und Wohnungswesen)
har jag funnit följande:

"Zu drei Dingen ist Stellung zu nehmen, zu
Werkstoff, Farbe und Form; wenn man unter "Form"
nicht nur das Lineare, sondern auch alles
Räumliche und Körperliche verstehen will. Der Werkstoff
ist beim Bauen untrennbar mit der Konstruktion und
Wirtschaftsfragen verkniip ft."

Man behöver alltså icke sakna stöd av auktoriteter,
om man vill utvidga den något snäva rubriken här
ovan därhän att låta uttrycket ’"form" beröra
jämväl något av gestaltning och anordning. i den
riktningen synes mig också det första
inledningsföredraget vara utformat. Låt mig också framhålla, att
min framställning i ämnet i huvudsak berör
husbyggnader för bostadsändamål och närmast för
smålägenheter — det från social synpunkt viktigaste
husbyggnadsproblemet.

Till en början, och sedan jag nu tagit del av det
första föredragets inledande ord, må det tillåtas mig
erinra därom, att jag redan för tio år sedan hade
nöjet i ett föredrag inför teknologföreningens
avdelning för husbyggnadskonst redogöra för de
grundläggande idéerna i programmet för min då
nystartade verksamhet, nämligen typarbete och
standardisering (rationalisering), tillgodogörande av industriell
produktion inom husbyggandet
(byggnadshantverkets omläggning till industri) samt — framför allt —
ett bearbetande av industriens speciella
bostadsproblem efter rent sociala riktlinjer och med
tillgodogörande av nämnda principer. Huru långt och huru
effektivt detta program blivit genomfört, med bl. a,
träbyggnadskonsten såsom grundval, är ej min sak
att bedöma. En utgångspunkt för ett sådant
bedömande, från ekonomisk, teknisk och social synpunkt,
giva emellertid t. e. Stockholms stads 200-husbyggen,
av vilka det tredje i ordningen nu förberedes. Det är
icke för mycket sagt, om man konstaterar att de vid
nämnda anläggningar vunna, numera fullt klarlagda,
helt positiva resultaten i väsentlig mån äro en frukt av
nyss berörda, mer än 10-åriga inhemska
rationaliseringsarbete, helt i saklighetens, om också ej helt i "den
nya saklighetens" tecken. På det under samma period
bedrivna standardiseringsarbetet ifråga om vår
byggnadsmaterialproduktion (i vissa delar) skall jag här ej
ingå. Därom föreligger åtskilligt i facklitteraturen. De

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 15:25:36 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1929v/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free