- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 77. 1947 /
3

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 1. 4 januari 1947 - Bildtjänsten vid en modern dagstidning, av Carl Artur Bruno

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11 januari 19 Al

3

las på snabbhet. Så torkas ofta inte negativen
utan inläggs våta i förstoringsapparaten mellan
två glasskivor och för framkallning etc. finns
särskilda snabbarbetande recept. Kopiorna görs
alltid på blankt papper, som tål torkning i hög
värme i högglanspress och som även bäst lämpar
sig för den följande reproduktionen.

Tecknare

För de tecknade illustrationerna svarar i första
hand särskilda, konstnärligt utbildade tecknare,
som tillhör redaktionen och får sina uppgifter
direkt från denna. Det tecknade reportaget utförs
i regel såsom tuschteckning eller såsom krit- eller
blyertsteckning på grov kartong, då det i denna
form utan förvanskning kan reproduceras i
streckmaner (fototypi). För vissa teckningar
användes en kartong som preparerats med
färg-ämnesbildare, och sedan teckningen utförts
’framkallas" ett eller två rastermönster på
önskade ställen genom överpensling med särskilda
framkallare. Tecknade serier, skämtteckningar
o.d. är ofta utländskt material, som inköpes från
någon bildbyrå, fig. 4.

Kartskisser, vinjetter och liknande
ritningsarbete däremot utföres av
illustrationsavdelning-ens tecknare, vilka vidare har till uppgift att
utföra retuscharbetet å de fotografiska originalen
och skisser till hopsättning av flera bilder till
bildkakor eller hela bildsidor. Retuscharbetet
utföres med pensel och med färgspruta, med vilken
tunn vattenfärg sprutas i fina droppar över
originalet. Vid bedömandet av en bilds verkan vid
förminskning eller förstoring har tecknarna till
sitt förfogande en ritkamera, där en bild i önskad

skala kan projiceras på en mattskiva och ritas av
på genomskinligt papper.

Under de gångna krigsåren har givetvis
krigs-kartorna spelat en mycket stor roll. Tillgängliga
originalkartor kunde ej användas, då dessa dels
var för detaljrika och dels ej utförda så att de
lämpade sig att åter reproduceras, men med dem
som underlag kunde en schematiserad karta ritas
på genomskinligt papper. Den aktuella frontlinjen
ritades därefter för varje dag på en lös celluloid
folie över kartan och erövrade områden
markerades genom folier med påtryckt svart
raster-mönster, på vilka färgen kunde skrapas bort
på de ställen som ej skulle markeras (fig. 5).
Svårigheten att få tillförlitliga originalkartor var
ofta mycket stor. Så ritades t.ex. invasionskusten
i Frankrike med underlag av en amerikansk
karta, tryckt på sidentyg för invasionstruppernas
räkning.

Klichétillverkning

Tillverkningen av klichéer för
tidningsillustrationer eller för boktryck och särskilt
annonsklichéer uppvisar ett flertal helt skilda
arbetstempon, och i detta arbete spelar den
hantverksmässiga yrkesskickligheten alltjämt en avgörande
roll, trots den alltmer förbättrade tekniska
utrustningen i fråga om kameror, etsmaskiner etc.
Såsom exempel på särskilt invecklade
klichéarbeten kan nämnas biografernas premiärannonser,
som ofta sammanställs från ett flertal original
inom ett begränsat utrymme, eller
kvällstidningens bilduppslag, där texter och bilder flätats ihop
till en provkarta på reproduktionsteknikens alla
finesser.

Fig. i. Tecknare i arbete. Fig. 5. Krigskarta med frontlinje.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1947/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free