Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 34. 23 september 1950 - Framtidens hus, av Eric Westerberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
16 september 1950
825
Framtidens hus
Arkitekt Erie Westerberg, Stockholm
Det lär finnas ett spex, i vilket en ung man
lämnar sin moder med orden: "Jag blir nog
länge borta, ty jag skall ut i trettioåriga kriget."
Man skulle så gärna kunna yttra sig med samma
siarblick om arkitekturen. Det torde dock inte
finnas någon större anledning att här komma
med ett spekulativt inlägg i den för närvarande
flitigt pågående debatten om den moderna
arkitekturens livsduglighet. Här skall i stället
presenteras en del nyare byggnader, om vilka man nog
kan säga att de är ägnade att sätta många yngre
arkitekters fantasi i rörelse och därför med stor
sannolikhet kommer att få betydelse för
framtiden, hur denna än i stora drag kan gestalta sig.
Läsaren må själv avgöra om han vill kalla dem
"funkis", "tradis", "monumentala", "organiska",
"abstrakta", "konkreta" osv. eller hänföra dem
till "New Empiricism" eller "Bay Region Style".
Villor
Vi visar först några villor av Marcel Breuer.
Den första utfördes på uppdrag av Museum of
Modern Art i New York och ställdes ut i dess
trädgård, fig. 1. Det gällde att "för en rimlig
kostnad skapa ett hus för en man som arbetar i
en storstad och bor i en ’sovstad’ i stadens
utkanter". Planen, fig. 2, utgöres av en lång
rektangel, täckt med ett "fjärilstak", varigenom
vattenavrinningen lätt klaras med ett enda
invändigt stuprör. Huset är avsett att byggas i
två etapper, sålunda att garaget med ovanför
liggande sängkammare bygges till när så befinnes
lämpligt. Medan barnen ännu är små vill
föräldrarna sannolikt helst bo intill barnkammaren
i östra ändan av huset, i ett rum som senare kan
bli gästrum eller sovrum för barn. Hallen
utanför de två östra rummen har utbildats till ett
ljust och rymligt lekrum för barnen och kan
även rymma en sängplats om någon skulle bli
sjuk och behöva isolering. En extra säng lär
också få plats i "the utility room", som för övrigt
kan ta emot skräp och smuts och rädda de andra
rummen från att bli nersölade i onödan. Detta
rum blir väl den naturliga köks- och
barnkam-maringången. Man bör märka det lilla fönstret
mellan lekrummet och köket, för övervakning av
barnen. Köket har öppen förbindelse med
vardagsrummet, och endast ett skåp som inte når
upp till taket skyddar mot insyn. Intill detta
725
728.2
728.84
skåp är matplatsen i vardagsrummet belägen.
Vardagsrummet har ett stort glasparti mot en
överbyggd uteplats åt söder, där en även från
köket lättåtkomlig matplats med
klimatbeständiga granitmöbler placerats. Vardagsrummet har
en rymlig spisvrå, och bakom en låg skärm
ligger huvudentrén med sin något obekväma dubbla
ytterdörr. Från entrén stiger en trappa ungefär
Fig. 1. Marcel Breuers villa för
Museum of Modern Art i New York sedd
från söder. Man ser fr.v. trappan upp
till sovrummet, matplatsen utanför
vardagsrummet och lekgården bakom
spjälstaketet.
Fig. 2. Planer till villan härovan.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>