Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
.338
af Gustaf Adolfs samtida berättas deremot hafva inrättat skolor
på sina gods, i hvilka fattiga bönders barn, "både gos.ur och
flickor", lärde katekes och psalmsång; gossarne- dessutom äfven
skrifva och räkna, hvilket sålunda ansågs onödigt för flickorna.
I trots af den klena religionsundervisningen synes en
enfaldig tro och en from vördnad för Guds ord hafva vart
rotfasta i allmogens hjertan. Genom sjelfva sin enfald var dock
denna tro blott alltför benägen att slå öfver till vantro ocii
vidskepelse, förvillelser, hvilka dessutom tillhörde tiden och i ej
ringa tnån delades af den bildade klassen och sjelfva
presterskapet. Att qvinnan, med sitt enformigare lif, sin lättrörligare
inbillning och sitt mottagligare sinne, skulle vara mer än mannen
utsatt för denna riktning till en osund mysticism är också
ganska naturligt. Deraf de ohyggliga trolldomsrätte«ångarne under
senare delen af 1600-talet, ett bland de bedröfligaste
skådespel af menskliga villor och brott, lidande och förnedring, som
historien har att uppvisa; — ett sorgespel deri qvinnan faller
offret för egna och andras förvillelser, men der hon dock, som
vi i det föregående sett, slutligen segrar öfver sin egen svaghet,
öfver mannens hårdhet och lagarnes förvändhet, samt för alltid
omöjliggör upprepandet af de orättfärdiga blodsdomar, hvilka ett
helt århundrade igenom besudlat den svenska lagskipningen.
Ett motstycke till dessa utbrott af rå vantro och den lika
råa våldsamhet hvarmed de behandlades bildar öfvertrons och
den religiösa fanatismens första, med dem nästan samtidiga
framträdande, samt det sätt hvarpå det af lagen bemöttes. Så
nämnas t. ex. sörmlandsbouden Jonas’ uppenbarelser, för hvilka han
undergick dödsstraffet 1622. De första spåreu af ett dylikt
svärmeri bland qvinnor återfinner man hos en pre.stdotter i Kumla,
som på 1600-talet förkunnade hvarjehanda andliga uppenbarelser,
beledsagade af samma fysiska symtomer, som tillhöra det
själstillstånd, hvilket senare fått namn af predikosjuka. Om hon
undergick någon bestraffning känna vi icke, men väl att en viss Eva
Fröhlich, som några decennier senare framträdde med
sekte-riska läror, blef landsförvisa)! och, när hon icke desto mindre
återkom, dömd till lifstidsfängelse. Man må nu bedöma dessa
och dylika företeelser huru man vill. så antyda de dock alltid
ett vaknande andeligt behof, samt tillvaron af ett varmt,
personligt, om ock stundom missriktadt troslif i församlingen. Ett
sådant frambryter ock mer än en gång under den tiderymd var
återblick omfattar, och synes under ledare, sådana som Toll-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>