- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Sjuttonde årgången. 1875 /
34

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34

ordet sniak har en dubbel betydelse, och den möderne
fransmannen använder det just om de föremål, som äro raka motsatsen
till stilfulla, om dem, vid hvilka formen bestämts icke af
ändamålet, icke af föremålets natur, utan af en yttre anledning, af
godtycket, nycken, af begäret att åstadkomma något nytt och
öfverraskande. Sålunda har det fransyska inflytandet satt modet i
stället för smaken, nyheten i stället för skönheten.

Häraf torde redan framgå, att, om vi vilja se bort från
förgångna konststilar och såsom grundsats uppställa formens
öfverensstämmelse med ändamålet och behofvet, så hafva vi dermed
icke afsett någon lofsång öfver vår moderna konstindustri eller vår
moderna dekorering. Tvärt om kommer i det följande att visa
sig, att genomförandet af vår grundsats mycket oftare närmar oss
de gamla formerna än det moderna förfaringssättet, emedan de
gamla konsttidehvarfven ofta funnit de rätta formerna, icke blott
för dem utan för behofvet i allmänhet, så är t. ex. förhållandet
med den grekiska konsten i afseende å kärl, med renaissancen i
afseende å vissa slag af möbler. Vi se dervid äfven, hvartill
studiet af de gamla konstverken kan gagna oss.

Härefter öfvergå vi till vårt egentliga ämne.

Man har väl uppstält som lag, att färgerna i ett rum måste
nedifrån uppåt öfvergå från mörkt till ljust, liksom förhållandet
är i den fria’ naturen, der äfven jordriket representerar det
mörkaste och himmelen ljuset. Ehuru liknelsen haltar, dä ju det
slutna rummet icke är den fria naturen, utan dess motsats, innebär
den dock en viss sanning. Den begärda tonskalan, uppstigande
från det mörka till det ljusa, gifver rummet ett friare och
luftigare, samt taket, således det tyngande, ett lättare utseende.
Men det vore att begå ett stort misstag om man upphöjde denna
fordran till lag; ett sådant gradvis stigande är icke nödvändigt,
ej heller hafva de goda och äkta konststilame någonsin bekymrat
sig derom, ja de hafva ej sällan företrädesvis utsett taket för den
rikaste dekorativa framställningen och derigenom gjort detsamma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:00:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1875/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free