- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Sjuttonde årgången. 1875 /
184

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

184

den, som kommer från dörren och går fram åt altaret till. Om
deremot åskådaren sjelf icke har någon viss uppgift i rummet,
någon viss rigtning, blir förhållandet annorlunda. I sådant fall
är dagern framför allt afgörande, och det visar sig dervid vara
det fördelaktigaste, att taflan står upprätt för åskådaren, när
denne ställer sig med ryggen mot fönstersidan. Figurerna måste
dervid vara stälda med hufvudena mot fönstren, således med fötterna
mot väggen midt öfver.

I så väl ena som andra fallet äro emellertid olägenheterna
endast minskade, icke upphäfda. Befinner man sig ej i denna
ena rigtning eller på denna ena ståndpunkt, har man alltid en
sned och origtig anblick eller bländas man af dagern, och slutligen
har man ej den sköna verkan af en dekoration. Man måste, för
att kunna njuta, helt och hållet se bort frän allt annat.

Samma vilkor gälla äfven för spegelhvalfvet, d. v. s. för
den släta ytan deri, när nemligen denna, såsom det var omtyckt
under renaissancens tid, skall upptagas af en enda tafla. De
store mästarne — och det är just af detta slag, som vi hafva
de vackraste tak i behåll — hafva alltid stält taflan i takspegeln
så att den står upprätt för åskådaren, när denne vänder ryggen
åt fönstersidau. Så är förhållandet med Guido Reni’s berömda
Aurora i Palazzo Rospigliosi i Rom, på samma sätt med den
förnämsta målningen i Rafaels cykel öfver Psyche’s lif i Villa
Farnesina. I synnerhet i senare fallet äro olägenheterna betydligt
förminskade derigenom, att dekorationen i öfrigt är allt för
betydande att det enskilda skulle kunna störa njutningen af det hela.
Och icke desto mindre betraktar en hvar här det enskilda och
tänker föga på den utmärkta dekorativa verkan af det hela, som
utmärker detta tak.

Öfver hufvud taget erbjuder spegelhvalfvet ett stort företräde,
i det att det åstadkommer olika lägen, fält och ytor samt
derigenom tvingar konstnären, att åtminstone i viss mån gå
dekorativt tillväga. Om han äfven har en tafla som är den förnämsta,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:00:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1875/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free