- Project Runeberg -  Tiden / Andra årgången. 1910 /
32

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

terunderhållning, som stå de lägre
klasserna och befolkningen över
huvud taget till buds, tämligen få.
Resande sällskap finnas i mängd, men
d e äro knappast så många som inför
en prövning av repertoar och spel
-hålla det konstnärliga måttet.

Vad först Stockholm beträffar, så
skulle nog svårigheterna visa sig
betydande här att skapa en organisation
•av sådan art, som de i Berlin och
Wien. Dessa förutsätta givetvis
storstaden för att med fördel kunna
be–stå; medlemmarna böra gärna räknas
i tiotusental, och de goda teatrarna
med värdefulla program böra nog
va-;ra flera än två eller tre, åtminstone så
länge repertoaren på dem alla endast
■delvis är av verkligt värde. Kommer
-så härtill ännu en sak, som åtminstone
skenbart icke gör behovet av ett
sådant företag så trängande.
Biljettprisen på våra teatrar äro, om ock
höga, dock icke på långt när så höga
som de i Berlin och Wien. Här hos
oss kan man verkligen även för en
Tätt billig penning få se efter våra
förhållanden god scenkonst, t. ex. på
-de numera vanliga söndagsmatinéerna.

Jag tvivlar alltså något på att den
Berlinska organisationsformen fullt
passar för våra mindre förhållanden.
Ett försök kunde emellertid aldrig
skada. Det skulle åtminstone som
resultat ge värderika erfarenheter —
måhända till en bättre lösning av
pro-"blemet: värdefull teaterkonst åt

Stockholms arbetare för en billig
penning. *

* Som ’bekant har ieke heller här i
landet alldeles saknats ansatser för att bringa
god teaterkonst inom räckhåll för
arbetareklassen. Billiga föreställningar ha anordnats,
till vilka biljetter såldes endast genom

Bättre utsikter synes det mig då

finnas för att i vår svenska
landsort med gott resultat
organisera en eller annan teatertrupp efter
liknande plan, som de vandrande
tyska folkscenerna. Vi äga nämligen

minst tvenne vitt spridda
organisationsformer, vars medlemmar böra

kunna vara intresserade av ett sådant
företag i folkbildande syfte, jag
menar arbetarekommunerna och
nykterhetslogerna. En teatertrupp, som

stode i intim förbindelse med dessa,
och som skänkte den ofta försummade
landsorten verkligt god och gedigen
konst, samtidigt som den finge sin
ekonomi betryggad, skulle för alla parter
vara av utomordentligt värde. I
själva verket föreligger här utsikter av
den största betydelse för svensk
kultur.

Teater — sådan den bör vara!
—-är icke ett narkoticum endast, en tom
nöjesform, utan skön konst, och
dessutom den mest representativa och
åskådliga av alla konstformer. Som
sådan är den ett bildningsmedel som
intet annat, ett medel till både
hjärtats och förnuftets bildning. Varför
icke i största utsträckning begagna
oss därav?

fackföreningarna. En man som August
Lindberg — och även Gustaf Fredriksson
— har vitsordat hur denna publik höjde
intresset hos skådespelaren vid dessa
föreställningar för sin uppgift. Och
efterfrågan efter biljetter var mycket stor.

I Kristiania har man gått ett steg längre:
arbetareorganisationerna förhyra
Nationalteatern och dess trupp för några
föreställningar av dess bästa repertoarstycken.
Systemet har enligt uppgift lyckats
förträffligt. Bed.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:07:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1910/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free