Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 2, 1926 - Karleby, Nils: Fetischism
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
72 NILS KAELEBY
man en utslagning på andra och flera enskilda. Någon annan
innebörd kan icke åtgärden ha, om ej att förstöra hela inkomsten, vilket
även det är en ändring av fördelningen. Med ’’bidrag från
samhället" förhåller det sig på samma sätt. Man drar in till en central
kassa medel från vissa medborgare för att ge den åt andra eller
åstadkommer på annat sätt en ändrad fördelning. Samliället, fattat
såsom ett enhetligt subjekt, kan icke ha vare sig inkomster eller
utgifter. Det ena som det andra är en fråga om fördelningen på
individerna. Föreställningen om ’’samhället’’ — eller staten —
såsom något självständigt, från samhällsmedlemmarna fristående, har
förmodligen sitt ursprung från ett skede, då staten, såsom uppifrån
organiserad, framstod som och skenbart var ett från folket särskilt
subjekt. En dylik föreställning, som omedvetet tillskriver det
allmänna outtömliga resurser från någon mystisk källa, innebär ett
permanent riskmoment för landets ekoaiomi. Det är farligt med en
terminologi, som narrar tanken att stanna just där sakens realitet
skulle uppenbaras.
Vad är äganderätt? För den fetischistiska uppfattningen är den
något i och för sig givet, i vilket man väl kan ingripa, men där man
vid ett ingripande alltid måste tillse att man icke "kränker
äganderätten". En klar definition på detta abstraktum har icke kunnat
givas, fastmera bjuder den juridiska litteraturen på de mest
underliga cirkeldefinitioner. Och det är icke underligt. Det orimliga kan
icke ges en rimlig definition. För en rationell uppfattning är det
klart, att äganderätten helt enkelt är den form för disposition av
föremål, som staten genom lagstiftningen uppdragit. Den är icke
något, som har sin rot hos individen och i vilket samhället kan
ingripa. Utan den är något, som gestaltas endast och uteslutande
av samhället (genom staten), och vari staten alltså icke "ingriper",
utan vilken staten blott omgestaltar. Termen ’ ’kränkning i
äganderätten" må ha sitt fog, men blott som beteckning för olagliga
ingripanden i de lagligen fastställda dispositionsiormerna. Äganderätten
är helt enkelt de med hänsyn till individernas gemensamma intresse
för den enskilde individen uppställda föreskrifter, efter vill^a
grunder han äger bestämma över den av honom disponerade delen av den
gemensamma tillgången. Äganderättens värde för den enskilde beror
helt och hållet på det gagn, han med densamma kan utvinna ur det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>