Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 2, 30 jan. 1933 - Katastrofoptimism. Av Victor Svanberg. En romanöversikt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
92 Victor Svanberg
Den gastkramning, vari kapitalismen håller sina offer, behöver man
icke vara i London eller bland proletariserade arbetare för att
känna. Fångstarmarna ha slingrat sig långt ut i världens avkrokar
och högt upp i borgarklassen. Helst under en kris som den
nuvarande gungar grunden för alla — trygga existenser finnas icke.
Ett par av årets romaner ha hämtat sina motiv ur borgerliga skikt,
som trott sig säkra och nu med ens känna aningen om ruinen som en
frossbrytning genom kroppen. Gösta Gusta f-J a n s o n har i
sin analys av den sociala skiktningen i Rydsholm (= Djursholm)
hunnit till den punkt, där en kragklädd yngling söker förklara för
en blusklädd att han är arbetslös och utstött liksom denne. Alldeles
övertygas man icke av kamrersonens beklagansvärdhet och sociala
patos mot direktörsvillan, men den ytterst intressanta romancykel,
varav Kapitulation — Nej är en del, synes fortskrida mot allt
ärligare uppgörelse.
Olle Hedberg är en annan studentförfattare, som nalkas
medelklassens sociala problem. Får jag be om räkningen börjar med en
handelsresandes betraktelser efter en läkarundersökning, som
konstaterat hjärtfel. Själva satsrytmen härmar den ansträngda glättigheten
bos den som söker se ljust där allt är mörkt. I samma levande, om
än litet för brett impressionistiska stil berättas om ett underdånigt
besök hos chefen, som håller föredrag om reklamteknik och har en
fras till svar på bön om pension för den dödsdömdes familj. Efter
goda lektioner i säljandets teknik få vi följa handelsresanden på ett
besök hos en bror, döende han också och snål på pengar — men
frikostig med varningar för Kreugerpapper. Det sista lilla draget
ger boken dess kris-signatur. Handelsresandens tröstlösa resa slutar
i hemmet; han hinner höra sin hustrus bekymmer för äldsta sonens
sexuella brådmogenhet, innan han får sista hjärtattacken vid
frukostbordet. Författarens reserverade ton lämnar osagt, om denna
psykoanalytiska slutscen med far och son tar parti för det outsinliga livet
eller den oundvikliga döden.
Revolvrar, baisser och "förtroendekriser" ha trängt in till och med
i den välombonade estetcirkel, inom vilken Sigfrid Siwertz
rör sig i Lågan. Men hans konstnärshjältes martyrium slutar med
erkännande och allsköns lycka, vilket stämmer ej blott med välkända
romantraditioner utan lika mycket med årets affärsparoll, tro på
bättre tider.
Det känns nästan befriande att bland alla happy-end-produkter
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>