- Project Runeberg -  Tiden / Tjugoåttonde årgången. 1936 /
344

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7, 1 juli 1936 - Madsén, Lars: Samhälle och individ. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

344

Lars Madsen

till skillnad från Jensen ett visst socialt patos till drivkraft. Herdal
vill skildra ungdomens svåra könsmognad och de yttre förhållanden
under vilken denna äger rum i Köpenhamns fattigkvarter. Bokens
titel "Løg" är symbolisk. "Det gælder om Løget faar Lys og Luft og
Næring, saa det kan bli til det et Løg skal bli til og ikke forkrøbler
og vantrives." Men Herdal hör till de antiindividualistiska
författarna, han vill ge en skildring på bredden, som ger intrycket av de
tusenden människor, vars själar i brist på sol och utrymme mest
likna bleka groddar i källare. Han vill alltså inte skildra någon
enstaka lök-individ utan en hel rabatt.

För att uppnå ett massintryck väljer han ut sju individer i
tidigaste tonåren, vilkas miljö och första erotiska erfarenheter tecknas,
och för att stärka intrycket av allmängiltighet göras de sju till typer.
Detta med typerna är en gammal metod, som Herdal moderniserat
genom att begagna den psykoanalytiska systematiken. Han väljer och
bygger upp sina livsöden efter dess teorier, den erotiska inställningen
grundlägges omsorgsfullt under barndomen och fallen reagera
programenligt under inflytande av faders- och moderskomplex etc. etc.
Men författaren har inte förmått sammansmälta sina sju fall, ingen
har någon beröring med någon av de andra, denna moderna
samhälls-roman på 500 sidor består i själva verket av sju till byggnaden något
mera gammaldags individualistiska romaner eller noveller. För att
skyla över detta faktum har ett mekaniskt förfarande tillgripits, ett
slags montageteknik. Novellerna ha skurits sönder i skivor, som
serveras varvtals à la sandwich. En disposition står tryckt i bokens
början med uppgift på vilken person de olika kapitlen behandlar.
Läsaren är tacksam. Arrangemanget, som är gjort efter amerikanskt
mönster, har i varje fall den förtjänsten, att det ger en viss
omväxling. Man erkänner gärna, att Herdal har gjort en stor ansats till
något nytt och svårgripbart. Han hör inte till dem som skriva
hjälteromaner eller lägga våtvarmt om sina egna själssmärtor, men det
ligger ju litet av ödets ironi i att just den som medvetet velat
undvika att skriva en individualistisk roman, blivit fader till sju stycken.
Den litterära traditionen är trots allt stark.

Mycket har han gemensamt med vårt lands "Fem unga", även
Herdal kan räknas till "genitaliebröderna", men skiljer sig från våra
Lawrencedyrkare däri, att hans erotik är så glädjelös, den är varken
förlösning eller bejakelse, den är tvång och ångest. Någon
fascinerande psykolog är han inte, han förmår inte sätta många färger på
sina lånta individstommar, boken blir i själsligt avseende monoton,
liksom så många sidors oavbruten erotik måste verka monoman. Det
stora värdet är den utomordentliga miljöskildringen, som är gjord
med kraft och sakkunskap. Boken formar sig, som författaren
avsett, till en tyst anklagelse mot det samhälle, som ger så litet av ljus
och luft åt de fattiga, men man bör hålla klart för sig, att många av
de sju fallens svårigheter, dessa föräldrakomplex, denna personliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:18:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1936/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free