Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7, 1940 - Nordström, Ludvig: Svenska folkets framtid
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Svenska folkets framtid
rivalerna såsom i princip likartade, d. v. s. man har ansett, att båda utgått
från samma syn på världen och bara kämpat om den med olika medel, av
vilka somliga gillat, respektive beundrat, den ena sidans men fördömt den
andra sidans såsom omoraliska, icke värdiga vår uppnådda kultur och
civilisation. Det behöver inte närmare betonas, att hela den inställningen är omöjlig
att bibehålla, om man vill komma till någon klarhet över det verkliga läget,
över det, som skett och sker i det, som skett och dagligen sker runt omkring
och delvis även mitt ibland oss.
Framtidens värld kan aldrig klarna för vår blick, så länge vi tillåta dylika
passioner att skymma den. Framtiden är det okända, vars väsen vi måste söka,
enligt de gamla vedertagna reglerna för all problemlösning, d. v. s. vi måste
utgå från det kända för att söka sluta oss till det ännu okändas möjliga väsen.
Men vi måste också samtidigt begränsa problemet till att omfatta endast det
väsentligaste, därmed möjliggörande en så klar sikt, som över huvud taget är
tänkbart.
Det väsentligaste och därmed avgörande i nuvarande världsläge är då, som
man torde under det närmast föregående decenniet gradvis ha vaknat upp
till medvetande om, att det här rör sig i första hand om en strid mellan två
motsatta livs- och världsåskådningar, som långsamt framvuxit under det
industriella och det av den exakta vetenskapen och dess skapelse tekniken
fram-alstrade världsekonomiska skedet i planetens utvecklingshistoria.
Låt oss för enkelhetens skull karakterisera dessa båda livs- och
världsåskådningar med de vedertagna namn, under vilka de äro för var man kända,
alltså: demokratin, representerad av de s. k. västmakterna, med andra ord
England och Frankrike, och autokratin, representerad av de mer eller mindre
förenade s. k. totalitära staterna, alltså i första linjen Tyskland och Italien,
bakom dem Ryssland och i fjärran Japan.
Striden i nutidens värld skulle, om man håller sig till vad dessa namn
ange, utkämpas mellan företrädarna för folkvälde å ena sidan och
företrädarna för fåmannavälde å den andra. Men denna synpunkt, som stannar vid
den enbart politiska sidan av problemet, visar sig snart för snäv och därmed
otillfredsställande, bland annat därför att den i sista hand leder just till mer
eller mindre känslobetonade domar. Man måste gå bakom den politiska
fasaden och underkasta de båda slagorden demokrati och autokrati en närmare
granskning, man måste fråga, vart de två kämpande åskådningarna syfta.
Vad då först och främst demokratin beträffar, är att märka, att den
upp-bäres av den nuvarande världens dominerande stater: Storbritannien,
Frankrike, Förenta Staterna, allesammans utpr-äglade industri- och handelsstater,
medan autokratin representeras av såsom industri- och handelsmakter yngre
och icke på långa vägar så dominerande stater: Tyskland, Italien, Ryssland, 399
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>