- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
409

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - Pastor Henning Jensen: Er Kristendommen konservativ eller radikal?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skulde derfor synes, den maatte leve i bestandig Opposition til
det bestaaende, danne Oppositionens Fortropper. Dette er dog
ingenlunde saa, den er i Reglen Reaktionens Fortropper; Sagen
er den: Statskirkens Gejstlighed har ikke alene en Teori om at
Kristendommen er Liv, Udvikling, men den har ogsaa en Teori
om, at man skal altid bøje sig for Regeringen, d. v. s. for
Stilstanden. En ortodoks Teolog er stillet saaledes: Han kan ikke
blive staaende, ti Kristendommen er Liv, Udvikling; han kan
heller ikke komme frem, ti Regeringerne vil blive staaende og
den skal man være underdanig, allerunderdanigst. Hvorledes
komme ud af dette Dilemma: Teologen staar overfor to Teorier,
der efter hans Overbevisning begge ere lige vigtige; efter den ene
skal han altid gaa frem, efter den anden skal han altid staa
stille. Her maa vælges; saa vælger han: teoretisk, Fremskridt,
praktisk: Stilstand eller Tilbageskridt. Om Søndagen prædiker
han Kristendommen som Liv, Fremskridt, stadig Udvikling; de
Søgnedage arbejder han i Reglen for Tilbageskridt. Det bliver
hver Uge ét Skridt frem og seks tilbage. Det maa for øvrigt
indrømmes, at der i vore Dage rundt om i Verden er kommen
nogen mere Konsekvens i Statskirkegejstlighedens Optræden. Jo
mere det viser sig, at den nuværende Samfundsorden fører til
Tilslande, der fjærne sig fra det kristelige Samfundsideal, jo
kraftigere som Følge deraf. Bevægelsen bliver for at skaffe bedre
Samfundstilstande til Veie, og jo mere som Følge deraf de gamle
Regeringer blive reaktionære, desto mere forstummer fra
Statskirkernes Side Talen om, at Kristendommen er Liv, Udvikling o. s. v.,
desto mere lægges Vægten paa, at det for et kristent Menneske
er Pligt at holde paa »det bestaaende«, som er personificeret i
»Øvrigheden«. Man slaar en Streg over alle de radikale
Samfundstanker i Biblen og tager mere og mere sit faste Stade i
Rom. 13, 1: Hvert Menneske være de foresatte Øvrigheder
underdanig, og den egentlige Højtidsdag for Statskirken bliver 23. Søndag
efter Trin. med sin Tekst: »Giver Kejseren hvad Kejserens er!«

Jeg sagde før, at Teologerne havde fuldstændig
misfor-staaet Kristendommens Stilling til Øvrighedspersonerne. Dette
skal jeg nu gaa nøjere ind paa. Man kan paa Forhaand slutte,
at naar Hovedhjørnestenen i den kristelige Samfundsorden er det
store Bud: Elsk din Næste som dig selv, naar den kristelige
Samfundsudvikling ikke har naaet sit Maal, før dette Bud er
blevet til Virkelighed i Livet saa godt som det her paa Jorden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0419.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free