- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
923

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Pastor J. Bjerre: Kristendommens Forhold til Radikalismen og fritænkeriet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

V.

Sluttelig skal jeg nu gøre, nogle Bemærkninger til hvad
Pastor Jensen idelig fremhæver: Præsternes Frygt for Fritænkerne
og Uvilje til at arbejde sammen med dem, men for at ikke
en–hver Forhandling om den Sag skal svæve i Luften, maa vi først
i nogen Maade have gjort os det klart, hvad der förstaas ved en
Fritænker.

I en »Antikritik« af G. Brandes trækkes Grænselinjerne
saaledes: »antager du en Aabenbaring, o: en udvortes, historisk,
positiv Aabenbaring af den højeste Sandhed? antager du, med
et Ord sagt, den højeste Sandhed for given eller tror du, at den
maa søges med Anspændelse af Menneskets højeste Ævner, uden
Hensyn til nogen som helst saakaldet historisk Aabenbaring? I
første Tilfælde er du ortodoks, i sidste Fritænker, du komme saa
i øvrigt til hvilket Resultat dine Tankpr finder Hvile i, Teisme,
Panteisme eller Ateismet. Det er, siger han. Modsætningen,
Ortodoksi eller den frie Tanke. Men vi kan fra kristelig Side ikke
gaa ind paa, at man gør Kristendommen til ét med Ortodoksien
i en formørket, aandløs Periode. Selv de mest ortodokse i vore
Dage tænker jo aldrig paa at nægte det, at der bar været en
Tid, da det altfor meget blev glemt, at Sandheden kun er
meddelt gradvis og Aabenbaringsordet kommet til os gennem
menneskelige Hjærter og Tanker, menneskelige Kundskaber og*
Ejendommeligheder, og de vil aldrig kunne godkende den
Definition, der fremstiller deres Livsanskuelse som en tanke- og
aandløs Antagelse af noget givet og ganske fornægter det
menneskelige Aandsarbejde. Men foruden de ortodokse har der jo i
det sidste Par Aarhundreder været en næsten talløs Skare af
beterodokse, ligefra dem, der kun afvige i Smaating og indtil
dem, der helt ud gøre deres egen Fornuft til øverste Dommer
over hvad der skal antages og hvad der skal forkastes af
Aabenbaringsordet i den Form, hvori det er kommet til os, og paa dem
passer Definition slet ikke, ti de tage jo Hensyn til
Aaben-baringen, tro paa en sand Kærne deri, men benytte dog paa
den anden Side deres Tanke aldeles frit til at antage eller
forkaste efter Behag. Netop i vore Dage, da, som Marholm siger i
sin Afhandling om Ibsen, »det mest fasterhvervede og
uantaste-ligste maa ligesom blive opfundet paany for at bevise sin
Tilværelse og sit Værd, og da enhver ved sin egen Dygtighed vil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0933.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free