Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Docent Jul. Lange: Haanden paa Brystet. II
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
handlede om ham, der vilde Haanden paa Brystet gøre et mere
personlig fordringsfaldt, selvbevidst demonstrerende Indtryk, som
Tidsalderen endnu var for naiv og for jævn til at godkende.
Hvor Talen er om Portræter, er der særlig Opfordring til
at gøre Forskel mellem saadanne Tilfælde, hvor Haanden ses
foran Brystet i Følge et rent udvortes Arrangement og det
betydningsfulde Motiv, hvorom vi tale. Er det et Brystbillede,
kan Kunstneren ønske paa en eller anden Maade at faa Haanden
med for at gøre Indtrykket af Billedet rigere. De
gammel-neder-landske Malere, Jan van Eyck og hans Efterfølgere, lade gærne
Personen lægge Hænderne, den ene over den anden, paa en Brystning
eller en Vindueskarm foran sig; andre lade Personen foran Brystet
holde et Papir med hans Navn el. desl. eller med Haanden omfatte
noget af Klædedragten eller lege med en nedhængende Snor eller
Kvast1). En smuk Kvindebuste i Florents (Bargello) af Andrea
Verocchio holder begge Armene foran Livet, saaledes at den ene
Haand virkelig ligger paa Brystet; men den hviler over en
Blomsterbuket, som den tjæner til at fastholde, hvilket giver Motivet en
rent anden og naivere Mening, end hvis Haanden laa umiddelbart
paa Brystet. Desuden: jo mere Personen er fremstillet alene og
ude af al Handling, kan jo baade han og Kunstneren føle en vis
Forlegenhed med at faa Hænderne anbragte: det er dette, som
bringer Herrer i det moderne Liv — og des værre ogsaa i den
moderne Kunst — til at stikke Haanden indenfor Vesten, Fingrene
viet den moderne .Inderlighed’, nemlig Frans af Assisi. Det er en
al Fresco malet Figur i Sacro speco i Subiaco, udført 1228, to Aar
efter Frans’s Død og endnu før hans Kanonisation, som fandt Sted samme
Aar. Dog maa det erindres, at Frans straks galdt som Folkehelgen.
Det er afbildet bl. a. i Henry Thodes Bog: Franz von Assisi (Berlin
1885) p. 81. Vel er Betydningen af Haandbevægelsen her — som
sædvanligt i saa gammel Kunst — ikke ganske utvivlsom, fordi Figurens
hele Mimik ellers er saa stiv og tilbageholden; den kan ogsaa opfattes
som talende; men det er dog vistnok naturligst at forstaa den som
Udtryk for Bekendelse.
’) Desuden allehaande mere specielle Motiver, der maa antages at have
særegne Foranledninger. I National-Portrait-Gallery i London findes et
gammelt Brystbillede af Kong Richard den tredje, fra Slutningen af det
15de Aarh. Han holder højre Haand foran Brystet med Fingrene bukkede
om Kjole-Opslaget; med venstre Haand tager han en Ring af højre
Lillefinger (eller sætter den paa).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>