- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
204

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar - Dr. phil. Alfr. Lehmann: Cl. Wilkens’ „Æstetik i Omrids“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

204

Anraældelse.

Historie: at hvis der var en Smule Bevis, saa vilde det ingen
Skade gøre. Jeg gaar nu næppe for vidt ved at paastaa, at hvis
de æstetiske Principer var bleven fyldigt og klart udviklede, saa
vilde Forf. være kommen betydelig nemmere ikke blot fra de
følgende men ogsaa fra flere af de foregaaende Undersøgelser.
Kende vi først Skønhedens almene Love, maa det være en ganske
ligefrem Sag at paa vise, hvilke Former disse Love antage under
specielle Forhold, og i hvilken Udstrækning de ere opfyldte under
givne Omstændigheder, i Natur og Kunst. Ikke blot alle de
særlige Love for Toners, Farvers, Rumsformers og Bevægelsers Skønhed
kunde være udledte af de æstetiske Principer, men ogsaa Spørgsmaalet
om Forholdet mellem Natur- og Kunstskønhed kunde let være
besvaret paa Grundlag af disse. Forf. tager ogsaa det sidstnævnte
Spørgsmaal historisk, holder Forhør over en Del ældre og nyere
Forskere, men det har ikke nær saa megen Interesse som at faa
hans egen Mening at vide, faa at vide, hvad der som Konsekvens
af alle de foregaaende Undersøgelser over det skønne lader sig
sige om dette Problem.

Det er i det hele stor Skade, at Docent W. ikke i langt
større Udstrækning, end Tilfældet er, giver sin egen logisk og
psykologisk begrundede Opfattelse, ti de enkelte Afsnit, hvor han
gør dette, er ubetinget de mest vellykkede. Saaledes den halve
Side 186 om Kunsternes Inddeling. Her springer han over
Historien, gaar lige løs paa Sagen, og giver os en naturlig og
rationel Inddeling efter Kunstens Materiale. At denne allerede er
opstillet af Kirchmann, gør intet til Sagen; det væsentlige er, at
Forf. gør denne Inddeling til sin som Konsekvens af alle sine
foregaaende Undersøgelser. Man savner i øvrigt i denne Inddeling
Kunstindustrien, som dog i vore Dage har en betydelig aktuel
Interesse. Den kunde saa let være kommen med, hvis Forf. kun
i Stedet for Arkitekturen havde sat de tekniske Kunster, og
derpaa, sit eget Inddelingsprincip tro, efter Sempers Eksempel havde
delt disse i tekstil Kunst, Keramik, Metalloteknik, Tektonik og
Stereotomi. Arkitekturen vilde da nærmest have omfattet de to
sidstnævnte Grupper og selv være delt efter sine to væsentligste
Materialier, Træ og Sten.

De to følgende Afsnit: »det ophøjede og det tragiske« og
»det hæslige og det komiske« er vistnok det bedste i hele Værket.
Til Dels beror dette maaske derpaa, at den strængere Forskning
endnu ikke er naaet ind til disse yderst komplicerede Forhold,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free