- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
858

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Anselm Feuerbach. Med 3 Illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

serne, som peger frem mod Feuerbachs senere Stil og røber en
hos moderne Malere højst ualmindelig Sans for Menneskelegemets
Plastik. Dette Billed er malet 1857—58, de første Aar Feuerbach
tilbragte i Rom. Men endnu den to Aar senere malede, i Farven
helt, i Typpeme halvt venetianske „Marie med Barnet omgiven
af musicerende Engle“’) er et Vidnesbyrd om, hvor vanskelig det
faldt ham at finde en fuldt personlig Stil, i hvilken han kunde
udtrykke den varme Følelse, der gennemstrømmer saavel Billedet
af Dante som det af Marie med Barnet.

I Foraaret 1861 er det først, at han — ifølge et Brev til
Moderen — har fundet den Model, hvis Skønhed skulde komme
til saa at sige at diktere ham hans Stil i de nærmest følgende Aar.
Det er om hende, han skriver: „Jeg har fundet en Model, som
ikke vilde være daarlig til en Ifigenia. Du skulde bare se den
høje Skikkelse bevæge sig i de antike Drapperier. Første Gang
veg jeg forskrækket tilbage, idet jeg troede at se en Statue af
Phidias for mig“. Der er i disse Ord noget, som uvilkaarlig leder
Tanken hen paa Attitude-Dyrkerne fra Aarhundredets Begyndelse.
Men for Feuerbach var denne Kvinde — Nana var hendes Navn —
mere end en passivt æstetisk Fornøjelse. Han studerede hendes
Skønhed i alle dens Faser, og den æggede ham til Produktion.

Han begyndte med at gøre hendes Portræt*), som røber
tydelig den højtidelige Ærefrygt, med hvilken han har staaet Ansigt
til Ansigt med dette Vidunder (Fig. 1). Hendes blanke, ravnsorte
Haar ligger stramt over hendes lave Pande og former sig i Nakken
i en bred Knude. De lange Øjne under de lave Bryn ser rolig
fra oven nedad, Næsen er lige, Munden kruset af et næppe
mærkbart overlegent Smil. Formerne i dette Hoved er store, men
forholdsmæssige; ingen Nerves Dirren har rykket dem af deres
Leje, og de samler sig i en Helhed uden Fejl og uden Lyde.
Skuldrene er runde, Halsen svær, Barmen spændt, — det er
en fuldt moden Kvinde mod de tredive Aar. Haanden, der
holder et Shawl sammen om det fyldige Liv har lange Fingre.
Hendes Holdning er en Dronnings, — rank, stolt, bevidst og fuld
af storladen Ynde. Der er gammel Race i denne Kvinde. Hun
behøver ikke at agere for at bruges til Model; hun er et Kunst- I

I) Galleriet i Dresden. En senere Omarbejdelse findes hos Grev Schack i
Miinchen.

J) Hos Grev Schack i Munchen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0868.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free