- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
857

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Anselm Feuerbach. Med 3 Illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lighed som Kunstner1). Medens Feuerbach — en Klassiker lige
saa meget som en Naturalist og en Romantiker — ikke har
efterladt sig saa meget som et Blyantsstrøg efter den antike Kunst,
har han efterladt sig en Mængde Naturstudier, men kun Studier
over saadanne Elementer i Naturen, i hvilke han har fundet
Egenskaber i Slægt med den antike Kunst. Han siger selv, at
ingen af hans samtidige har arbejdet saa meget efter Naturen som
han. Og navnlig Studiet af det menneskelige Legeme har han
dyrket som ingen anden i hin Tids Tyskland, da „Nazarenernes"
Kunst var begyndt at afløses af det brogede Historiemaleri med
legemstomme Kostymer.

Disse kvindelige Modeller, hvis Elsker han var baade som
Menneske og> som Kunstner, længe og trofast, betød for ham
Inspirationen selv. Han saa i dem Skabelsens Mesterværker,
Naturens legemlige Pragtværker, og han gød i deres herlige
junoniske Former den ædle Sjæl, han ejede. Produktet af deres
Formskønhed og af hans dybe og stolte Aand blev en Række
Billedfremstillinger af heroiske Kvinder, der alle Dage vil blive
staaende som noget af det formelt og sjælelig nobleste, det
nittende Aarhundreds Kunst har frembragt.

Først nogle Aar efter Feuerbachs Ankomst til Rom
modnedes hos ham den Personlighed, der præger disse Fremstillinger
og det Skønhedsideal, der er dem egent. De første Billeder, han
malede i Rom, bar endnu Spor af den langvarige og alsidige
Paa-virkning, han i sit omflakkende Liv havde modtaget. I det i øvrigt
i mange Henseender dejlige og højt fornemme Billed, som
forestiller Dan te vandrende mellem Ra vennas ædle Kvinder8), er
Paavirkningen fra Palma altfor følelig baade i et Par af
Kvinderne og i Koloritens gule Glød. Selv Beatrices Hoved, der læner
sig saa ubeskrivelig indtagende, barnlig hengivent mod Dantes
Skulder, er hverken nyt eller ejendommeligt i Type eller Udtryk.
Alligevel er der i Billedets samtlige seks Figurer en ensartet Adel
og Holdning, en Simpelhed i Drapperierne og en Ynde i Bevægel-

’) Værd at bemærke i denne Sammenhæng er en lille Bemærkning, der
forekommer i hans Optegnelser og lyder saaledes: „Noch heute hat
der akademische Zopf nicht begriffen, dass dem Antikenzeichnen das
Acht-zeichnen vorangehen muss, indem die Antike nur der ideale Ausdruck
des vollkommenen Studiums der Natur ist, oder einfacher ausgedruckt:
Ehe man Antiken zeichnet, muss man die menschliche Form verstelien.

J) „Kunsthalle", Carlsruhe.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0867.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free