- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
113

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Vilhelm Møller: Teatrene. Aladdin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ævne bevidst, slutter han sig fast og stærkt om et Eneste, til en
Eneste. Dette, at Aladdins Aand klares, styrkes, forskønnes, det
udtrykker Øhlenschlæger ved, at Aladdin bringes i et Bad, hvor
nogle (denne Gang dog usynlige) „Sandsigerinder“ svaler, styrker
og forskønner hans Legeme. Ligeledes, da Aladdin og Gulnare
efter Skilsmissen mødes igen, saa udtrykker de selv deres Gensyns-
Glæde hver kun med én Linje; men et „Fugle-Kor“, en Han og
en Hun, udsynger Mødets Sødme. Som sagt, disse Legemlig-
gørelser af Aladdins Følelser kan forbigaas; ti de er mindre mis-
lige i dramatisk Henseende. Selv om en jævn god Skuespiller nemlig
ingen Repliker har til at skildre den nævnte Afklaring og den nævnte
Fryd i, saa kan han jo ved sine blotte sceniske Midler — Hold-
ning, Blik, Stemmeklang — vise, at nu er Aladdin sluttet og be-
stemt, nu er han lykkelig osv.

Men helt anderledes forholder det sig med Rihgens og Lam-
pens Aand. Her er Aladdin-Figurens dyreste Livsens Saft trukket
ud, dens fantaserende Tanke og dens skabende Kunstner-Ævne,
det. som alene gør, at Aladdin svarer til sin Skæbne og at hans
Skæbne svarer til ham, det er hulet ud af ham, som man kan hule
en Nøddeskal for dens Kærne. Det er blevet stillet op udenfor
ham som fremmede, legemlige Skikkelser. De taler klogt og handler
stort; selv hverken taler eller handler Aladdins-Figuren ud over
dagligdags Almindelighed. Herpaa kan ingen Færdighed til at
spille Komedie bøde. For at Aladdins-Figuren skal komme til at
synes i Overensstemmelse med det, den oplever, maa Skuespilleren
nødvendigvis af sit Eget, af sin rent menneskelige Personlighed,
lægge ind igen i Figuren det, som Digteren har suget ud af den
og givet Aanderne at forestille. Med andre Ord, for at Øhlen-
schlægers skønne Digt fra Scenen skal kunne virke ikke som et
Udstyrsstykke, men som et Kunstværk — det vil sige: som en fin
og troværdig Skildring af Karakterer og deres Forholde, — saa
maa Aladdin spilles af En, som er eller som for os alle synes at

være den hemmelighedsfuldt betagende Personlighed, Geniet.

* *

*



Men selv om en Michael Wiehe var Aladdin, vilde den store
Sejr (hvis man da gav 1ste Akt uforkortet) endda staa paa Spil.
Ti det ægte romantiske Drama har endnu en Ejendommelighed,
som kan være scenisk slem nok.

Der er vel ingen opmærksom Læser af Aladdin, som ikke
har studset over Aladdins grænseløse Ligegyldighed ved Faderens

Tilskueren 1*1. 8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 17:03:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free