Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Karl Madsen: Hvem er Rembrandt?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ikke er .Nattevagten*, vil være henvist til en eneste Anke. Hoog-
straaten karakteriserer kun Billedets Egenskaber i al Almindelighed
og fremhæver ikke en bestemt Enkelthed, som er fremtrædende i
Billedets Fysiognomi og vilde være et ganske ubedrageligt Kendings-
mærke for det. Det er derfor af Betydning, at Italieneren Fran-
cesco Baldinucci (f. 1624, d. 1696) i sit 1686 udgivne Værk
om Kobberstikkunsten, — Cominciamenlo e progresso deU’ arte dell’
mtagliare in rame, S. 78 — ligeledes omtaler Rembrandts Skytte-
billede. En dansk Elev af Rembrandt, Bernhard Keil fra Helsingør,
har meddelt ham mange interessante og betydningsfulde Oplysninger
om Rembrandts Person og Liv og tilsyneladende meget omhygge-
ligt beskrevet ham dette Skyttebillede. Baldinucci genfortæller
denne Beskrivelse med færre Misforstaaelser, end det var rimeligt
at vente. »Da Rembrandt havde malt et stort Billede,–––––i
hvilket han fremstiller en ordinanza af et saadant Kompagni af
Borgere, naaede han saa stort et Navn, at større Ry næppe nogen-
sinde er erhvervet af en anden Kunstner paa hint Omraade.
Grunden til dette var mere end nogen anden den, at han mellem
andre Figurer i sit Billede havde ladet se en Anfører med Foden
løftet i Færd med at skride frem, og med en Hellebard i Haanden,
som var saa vel behandlet i Forkortningen, at den syntes at vise
sig i hele sin Længde, uagtet den paa Billedet ikke var længere
end en halv Arm. Tager man Hensyn til, hvad man af en saa
berømt Mand burde vente, syntes Resten af Billedet dog klistret
og i den Grad forvirret, at den ene Figur kun i ringe Grad skilte
sig ud fra den anden, uagtet det alt var gjort med stort Studium
af det naturlige.* Derefter anfører Baldinucci den usædvanligt
høje Sum, med hvilken Billedet blev betalt, hvad der ogsaa fra
Vidneerklæringen er bekendt.
Naar Baldinucci (eller Keil) finder en vis »Forvirring* i
Billedets Gruppering, medens Hoogstraaten anser den for fortrinlig,
saa gør jo disse afvigende Anskuelser sig den Dag i Dag gældende
overfor »Nattevagten*. Og spørger man, hvilken af dette Billedes
Enkeltheder der præger sig stærkest fast i Erindringen, vil
Svaret fra de fleste blive, at det netop er denne lille fremad-
marcherende Lieutenant med Hellebarden, hvis stejle Forkortning
er behandlet med et saa glimrende Mesterskab, at den gør en
fuldkommen illusorisk Virkning. Der kan ikke hos noget fornuftigt
Menneske være mindste Tvivl om, at Hoogstraatens og Baldinuccis
her anførte Udtalelser gælder »Nattevagten* og intet andet Billede
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>