- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
552

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1907 - Ryberg Hansen: Legende og Historie (J. Jørgensen: Frans af Assisi)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

552

Legende og Historie

<ien nyeste italienske Franciskusbiografi af Nino Tamassia (S.
Francesco d’Assisi e la sua leggenda) — en Bog, som Joh. Jørgensen
omtaler med en noget karikerende og ubillig Kritik. Her paavises,
hvorledes Værker som Thomas af Celano’s tilhører en bestemt
Litteraturart, der arbejder med en Række staaende Motiver.
Legendens Enkelttræk er som Ædelstene, der i Tidens Løb kan
vandre fra et Kors til et Scepter, fra et Helgenskrin til en Ring.
Lad være, at Tamassia er noget doktrinær i dette Princips
Gennemførelse (selv Stigmatisationen er for ham af blot litterær
Oprindelse), hans Bog efterlader dog et stærkt Indtryk af, at
Thomas arbejder mere ud fra givne kirkelige og asketiske Idealer
end ud fra personlige Erindringer. Adskillige Træk af hans
Fran-ciskusbillede bliver derved af en mørk Barskhed, der ikke ret
vil forliges med Billedet af Solens og Blomsternes Ven.

At Joh. Jørgensen i sin Betragtning af Kilderne til Frans’
Historie stiller sig saa afvisende overfor Kritikken, har naturligvis
ikke undladt at præge hans Franciskusfremstilling som Helhed.
Legenderne indtager en bred Plads i hans Bog, og det er ikke
altid let at se, hvor han ønsker Grænsen sat mellem Digtningen
og Historien. Vi læser om Klara’s Søster Agnes, at tolv stærke
Mænd ikke formaar at slæbe hende bort fra Klostret. Vi hører,
at Saracenerne opgiver deres Angreb paa Klaras Kloster, fordi
Klara lader sig selv og Kirkens Kar bære udenfor Klosterporten.
Forf. kunde selvfølgelig godt fortælle sligt og fortælle det uden
Forbehold — da man ikke let falder paa, at det skulde være
virkelige Tildragelser.— hvis han ikke hist og her ved polemiske
Udfald mod Kritikken havde gjort Læseren usikker. Her kunde
da maaske være Anledning til i større Almindelighed at antyde
Forholdet mellem Legende og Historie.

En Ejendommelighed ved Legenden er dens udstrakte
Benyttelse af overnaturlige Faktorers Indgriben. For Historikeren
er f. Eks. Kristendommens Overgang til Hedningene et naturligt
Resultat af Omstændighederne, for Legenden er den samme
Begivenhed Følgen af et guddommeligt Fingerpeg til Peter: Synet
med Dugen, der rummer alle Slags Dyr. Legenden ved, at Peter
ved en Engel blev befriet af Fængselet, Historikeren formoder,
at Løsladelsen skyldes Tyrannens Død, der omtales i samme
Forbindelse. Et andet — maaske mindre paaagtet — Særkende for
Legenden er dette: den sammentrænger og simplificerer, opererer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0566.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free