Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1908 - Rudolph Bergh: Om Mode og Reklame, særlig i Kunst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Om Mode og Reklame, særlig i Kunst
345
har personlig sagt mig, at i den By, hvor han lever, er det
Coutume, at Komponisten betaler noget til for at komme paa
Programmet. Et herligt kunstnerisk Princip, ikke? den, som kan
og vil betale (eller hvis Forlægger betaler) bliver opført; den,
der ikke kan eller ikke vil, faar blive udenfor. Selv ind paa
dette Omraade har det kapitalistiske System strakt sig.
Ogsaa paa andre kunstneriske Omraader spores sligt. For et
Par Aar siden blev der her i Tyskland med eet skrevet Bøger,
Brochurer, Bladartikler en masse, der hævede den franske
Impressionisme til Skyerne og til dens Forherligelse nedsatte al
anden nyere Kunst. Ganske ufortalt denne Kunsts utvivlsomme
Værd blev det betragtet som en offentlig Hemmelighed, at dette
skyldtes følgende Motiv: en Kunsthandler havde opkøbt en Masse
impressionistiske Billeder og vilde fortjene det mest mulige paa
dem. Nuvel, der gives jo ogsaa Forfattere og Journalister, som
kan købes.
I nogle Byer er overhovedet største Delen af Kritiken til Købs.
Det er ikke Tilfældet i København og heller ikke i Berlin. Men
der gives andre Byer, hvor det ikke blot er Coutume før en
offentlig Optræden at aflægge Kritikerne Besøg (en frygtelig
Uskik!), men hvor det virker endnu bedre, om man sender dem
en Kasse fine Cigarer eller lægger dem en Hundredekroneseddel
paa Bordet. Ja, en bekendt dansk Landskabsmaler fortalte mig
engang, at han, da han første Gang udstillede i Paris, fik en
Forespørgsel fra et af de store franske Blade, om han ønskede
at nævnes i deres Omtale af Udstillingen — Prisen var da 25
Francs — og om han ønskede at roses — det vilde koste 200
Francs. Men selv hvor Kritikken ikke er direkte bestikkelig,
hvor er den dog næsten altid paavirkelig af personlige Motiver!
Har Kritikeren et Horn i Siden paa Kunstneren, af en rent
personlig Grund, saa vé denne! Eller er Kunstneren en Ven af
Kritikeren, hvilken stor Mand bliver han da ikke i Avisen!
Nok sagt: ved Hjælp af direkte eller indirekte bestukken Kritik
kan Grunden til en Mode ogsaa lægges.
Jeg tror hermed at have anført de fleste Faktorer, som kan
bidrage til, at et Værk bliver sensationelt, at en Kunstner bliver
Mode. Man vil sikkert have fundet, at det ikke er den rene
Opbyggelighed, og mangen Læser vil maaske tænke, at jeg
overdriver. Det er saa langt derfra, at min Skildring af Forholdene
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>