- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
350

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April 1908 - Karl Madsen: Den engelske Udstilling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

350

Den engelske Udstilling 350

har efterlignet i „Venus and piping boy", Rubens, om hvis røde
Skygger der er en Erindring i Billedet af Hertuginden af
Devon-shire med sin Datter, ogsaa Rembrandt, hvis Billede af Susanna,
nu i Berlin, var i Reynolds’ Eje. Alligevel er Reynolds som
Kunstner en udpræget og ejendommelig Personlighed. Endog et
mindre eklektisk Studium af de store Malere behøver jo paa
ingen Maade at være ødelæggende for Personligheden; Delacroix
har studeret Rubens, Manet Velasquez.

For Reynolds har Udstillingen en smuk og fyldig
Repræsentation, om den end ikke viser noget af de karakterfulde
Mands-portrætter, der undertiden kan have lidt af Rembrandts Stil og
Stemning. Særlig pompøst virker det store Gruppebillede af
Lady Delmé med de to Børn. Gruppen er efter Rafaels Mønster
sammenbygget i en høj Trekant, en spids Pyramide; Virkningen
af alle Farverne udmærket godt beregnet: det blegt rødlige Tæppe
over den hvide Kjole, Drengens skarlagensrøde Dragt, den
hvidklædte Piges blaa Sløjfe, det brunlige Baggrundslandskab. Dette
er ganske vist konventionelt i Tonerne, det er ikke Friluftsmaleri
som de moderne Landskaber, hvad det heller ikke har Pligt til
at være. Som det er, danner det den ideale Baggrund for den
stilfulde, fornemme Gruppe, fuldender Billedets harmoniske
Skønhed, som lader det lyse Fest og Hygge ned i det Rum, hvor
det faar Plads; — dets ideale Plads vilde det have over
Kaminen paa et gammelt Herresæde, hvor der var bevaret Sagn
om den smukke Dame med de levende Øjne og om hendes Søn,
der allerede som Dreng truede med at blive en ret brutal
Kavaler. — Udstillingen giver rig Lejlighed til at beundre de
engelske Portrætmaleres Dygtighed i at komponere og afstemme
virkningsfulde Baggrunde. Ogsaa i det nydelige og udmærket
komponerede Billede af Hertuginden med Datteren paa Skødet
er den glimrende effektfuld. Maaske har Idyllen al den
Yndighed, et Billede kan taale at bære uden at strejfe det sødlige;
selv Reynolds har ikke altid undveget dette den engelske
Portrætkunsts farligste Skær. Her har han lykkeligt holdt sig inden
for god Smags rette Grænse. Billedet er mesterligt malt; i
Henseende til Farvens Pragt og Fylde naas det kun af det
fortrinlige Brystbillede af Lady Price, hvis graa Haar og sorte Dragt
med det blaa Livbaand staar saa herligt mod den kraftigt røde
Grund. Et saa overlegent Mesterskab har den danske Malerkunst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 17:12:03 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1908/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free