Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - A. C. Larsen: Jesus og Kristus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
518
Jesus og Kristus
af alle Ideer, Ideen om et Samfund af gode, retfærdige
Mennesker. Til Dagenes Ende vil denne Idé vedblive at lyse for
Menneskeheden, og det er en Kendsgerning, at ingen Idé trænger
frem, med mindre den har en Fører, der af sine Tilhængere
løftes paa Skjolde højt op over alle Andre, og just, fordi Jesu
Idé er den største, er han bleven løftet højest og har hans
Opløftelse varet saa længe. Men hvad der i Begyndelsen er et
Fortrin, bliver senere en Mangel. En Bevægelse vil til sidst
standse og forkvakles, naar den for bestandig skal være knyttet
til en bestemt Person og de Tilfældigheder, der fulgte med ham.
Den maa forstaa at frigøre sig for under de vekslende Tider
at tage ny Former. Her ser Johannes-Evangeliet klarere end
Kirken. Et Sted lader Evangelisten Jesus sige: „jeg har endnu
meget at sige Eder; men nu kan I ikke bære det; men naar
Sandhedens Aand kommer, skal den vejlede Eder til Sandhed."
(16,12—13). Kirken gør Jesu Sag Skade ved uafladelig at gøre
ham til Et med Sagen og ved at anse den religiøse Aands
Ydelser afsluttede med, hvad der foreligger i det ny Testamente.
Bliver den ved hermed, udsætter den sig for at ende som en
Forstening, og der vil da komme Tider, hvor de virkelige Kristne,
de, som sætter Jesu Sag over Jesu Person, maa søges uden for Kirken.
Saa underligt det end maaske lyder: jeg er overbevist om,
at netop det, at Jesus træder tilbage, saa at der ogsaa i min
Bevidsthed bliver Plads for Andre, som paa anden Vis end han
har virket for Idealet, at netop dette vil bevirke, at hans Ære
bevares. Hvorfor mon Dr. Emil Rasmussen har kunnet skrive
en Bog, der ender med et Suk efter at blive fri for Jesus?
Hvorfor er der saa Mange i vort Land, for hvem Bibelen er en
lukket Bog? Grunden er ganske simpelt den, at man fra
Barnsben af har indprentet dem, at det, som de læser, skal være
bogstavelig Sandhed og fuld historisk Virkelighed. Men hvert Øjeblik
møder de Ord og Træk, som de med deres bedste Vilje ikke
kan se under denne Belysning, og saa lukker de Bogen.
En af den ny teologiske Forenings Ordførere, Hr. Ryberg
Hansen, siger -i Slutningen af det Foredrag, som han holdt i denne
Forening: „Den religiøse Bevidsthed vil aldrig nøjes med den kritisk
rensede Jesus; den vil bestandig holde fast ved Evangeliernes
guddommelige Kristus." Meningen af disse dunkle Sætninger synes
at være den, at man efter som historisk Videnskabsmand at
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>