- Project Runeberg -  Typograftidning / 1889 /
17

(1889-1890)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:c 5

1889

TYPOGRAFTIDNING

UTGIFVEN AF

TYPOGRAFERNES FÖRENING I HELSINGFORS

Prenumerationspris: I Helsingfors 3 mk för Ar.

I Landsorten 3: BO .. ..
Annonser emottagas till 30 p:ni för petit rad och ing&

bilde i svenska och tinska upplagan.
LÖS .ummerpris: 30 p:ni.

Helsingfors den 25 maj

Ansvarig redaktör: A. Pivander.

1’rcnuineration mottages 1 hufvudstaden af
ombudsmännen A tryckerierna; prenumeranter och nnnousörer
i landsorten behagade vinida sig till hr K. Nordling,
Huvudstadsbladets tryckeri (Schauman»),
Fabians-gatan 0, Helsingfors.

Färgtryck med boktryckarsnällprässar.

Af Alexander XValdow.
(Torts.)

Tontrycksfärger.

| ed tontryck förstår man ett matt, blekt färgtryck,
som tjenar till botten för ett med kraftigare
färger gjordt öfvertryck. Omtyckt är isynnerhet en ton i
det kinesiska papprets färg, hvilken som bekant
väsentligen förhöjer utseendet vid tryck af stålstick och
träsnitt, hvarför sådan färg också tillvärkas för detta
ändamål. Vidare användes äfven tontryck för att gifva åt
illustrationer en enkel, framträdande kolorit.
Tontryk-ket göres i sådant fall i flere färger och genom att låta
dessa på passande ställen gå öfver hvarandra erhållas
flere nyanser. En mycket tilltalande, enkel kolorit
erhåller t. ex. ett landskap om man begagnar en mörk
chamois- och en blåaktig ton; chamois ger färgtonen för
hus, berg o. s. v., den blå tonen sådan för himmel och
vatten; båda färgerna, tryckta på hvarandra, gifva den
gröna tonen för trän, buskar, ängar o. s. v.

Vid tryck af planscher i rikare kolorit användas
sådana toner i lifligare färger och på mångahanda sätt.
Vi finna sålunda icke endast blå och chamoistoner, utan
äfven grå, gröna, violetta och rosa, alteftersom
planschen skall vara mer eller mindre fullkomlig i afseende
å koloriten. Genom tryck med de nu så fulländadt
framstälda etsade plåtarne, isynnerhet autotypi-plåtarne med
deras fina punkter, åstadkommes en behaglig mjuk ton.

Det enkla tontrycket genom släta eller med
mönster försedda plåtar användes hufvudsakligen för att
utsira hvarjehanda accidensarbeten.

De såkallade obestämda nyanserna, hvilka ej förete
någon bestämd färgton, kunna lätt frambringas genom
blandningar af olika färger med hvarandra. Sålunda
blandar man t. ex. en mycket vacker gråviolett af hvitt
(hvilken färg hos alla toner är hufvudfärgen), violett
och brunt i små doser. Synnerligen vacker ter sig denna
färg om den kommer på papper i gul ton. Pä sista tiden
ha de obestämda tonerna blifvit så omtyckta, att man
finner dem nästan mera använda än de bestämda. Detta
kommer sig troligen däraf att de för det mesta äro mindre
prålande och mera mjuka, men också däraf att de mera
harmoniera med de nu likaledes mycket omtyckta
öfver-trycksfärgerna.

Blandningar. Gul ton, nästan chamois, blandas af
hvitt, kromgult och zinober eller geraniumlack. Utan
tillsats af zinober eller geraniumlack blir tonen halmgul.

— Blå ton fås genom blandning af hvitt med miloriblått.

— Grön ton erhålles af hvitt och sidengrönt eller hvitt,
miloriblått och kromgult eller någon annan af de förut
nämda gula färgerna. — Grå ton beredes af hvitt,
miloriblått och svart eller också af hvitt och svart. —
Rosa ton erhålles af hvitt och karmin eller karminlack.
Zinober kan ej användas här. — Violett ton åter lås af
hvitt och violett lack eller hvitt, karmin eller
karminlack och miloriblått. (Forts.)

.JÄi.

Chaostypitryck.

ledaktionen har fått sig tillsändt ett exemplar af en
* brochyr (tryckt å Weilin & Göüs Aktiebolags
boktryckeri), å hvars omslag ett slags färgtryck blifvit
användt, hvilket oss veterligen aldrig förut utförts i
Finland, nämligen det s. k. chaostypitrycket.

Chaostypin är ett 1877 i Amerika uppfunnet och
patenteradt sätt att framställa färgtryck medelst särskildt
preparerade plattor, hvilkas tillvärkningsmetod
uppfinnaren fortfarande hemlighåller. I Tyskland räckte det
dock icke länge förrän pä zinkografisk väg dylika plattor
framstäldes och i Österrike tog boktryckaren Hallauska
för några år sedan patent på ett-nytt af honom
uppfunnet förfärande som han kallar Selenotypi.

Ar 1887 ingick i en svensk facktidning några
prof-ver chaostypitryck från Centraltryckeriet; men änskönt
dess redaktion fick del af hela tillgången vid plattornas
preparation (sannolikt zinkografi), ansåg den sig dock
af diskreta skäl icke i tillfälle att yppa hemligheten och
nöjde sig med att berätta tillgången vid själfva
tryckningen.

De vid tryck af ofvannämda brochyromslag
begagnade plattorna äro gjutna i bly och själfva mönstret
kan variera i oändlighet. Vi aftrycka här tvänne prof i
svarttryck af sådana chaostypiplattor*).

*) Om man häller smält stilniassn pk en med litet vatten
bestänkt slutskifva, f&r man klart för sig hora det går till att giira
chaostypiplattor. .Sättarens tillägg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:32:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/typotid/1889/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free